Årets fotostipendiater utsedda

Efter ett intensivt juryarbete med bedömning av över 600 film- och fotoprojekt är nu årets stipendiater i Scandinavian Photos Fotostipendium utsedda.

Under ansökningsperioden inkom över 600 bidrag till årets fotostipendium – allt ifrån dokumentärfilmer till konstnärliga fotoinstallationer och spännande äventyrsexpeditioner. Fyra projekt inom olika kategorier har efter ett lika gediget som svårt juryarbete valts ut till årets stipendiater.

De fyra stipendiaterna är:

Årets bloggprojekt: ”INSTAVIEW” av Joacim Lundin, Karlstad, tilldelas 10 000 kr

Juryns motivering:
Nytänkande projekt som briljerar i mängden. Instaview är en snygg och välpaketerad plattform som är skapad för att lyfta andra fotografer. Detta tycker vi känns fräscht, helt rätt i tiden och ger en tumme upp till Joacim!

Årets expeditionsprojekt: ”TA MIG TILL GRÖNLAND” av Jonas Jacobsson, Göteborg, tilldelas 20 000 kr

Juryns motivering:
Hjärtlig ansökan av en duktigt och brinnande fotograf lockade vår nyfikenhet. The Arctic Big Five var ett nytt begrepp för oss och vi är övertygade om att Jonas kommer att dokumentera detta i Grönlands magiska miljö på ett fantastiskt sätt.

Årets fotoprojekt: ”MONOKROM” av Emelie Otterbeck, Eskilstuna, tilldelas 35 000 kr

Juryns motivering:
Spännande fotoprojekt som sticker ut med sitt konstnärliga uttryck, enkelhet och tydligt genomarbetade projektidé. Emelie har ett driv och skarpt öga för färg, form och komposition. Detta gör att vi med stor iver ser fram emot utställningen av hennes bilder.

Årets filmprojekt: ”I VÄNTAN PÅ DAVID” av Karin Oleander och Emelie Svensson, New York, tilldelas 35 000 kr

Juryns motivering:
Efter 10 sekunder var vi fast i trailern. Allt finns där - känslan, klippningen, ljud och bild. Det är med stor ära vi tilldelar Emelie och Karin filmstipendiet för att jobba vidare med projektet om överlevarna av den gripande och tragiska händelsen kring David Koresh.

Presentationer av projekten hittar du i Photobloggen.

Maria Göransdotter Lindén, marknadschef
maria.goransdotter@scandinavianphoto.se

• fotostipendiet

• Stockholm

Scandinavian Photo är Nordens ledande återförsäljare av foto- och videoprodukter. Försäljning finns i dagsläget i Sverige, Norge och Finland. Bolagets strategi är att kombinera internethandel/distanshandel med mötesplats i form av fysiska butiker i de större städerna. Scandinavian Photos fokus är bra priser, en mycket stor portion kunskap och en hög servicegrad. Bolaget har 140 anställda och omsätter cirka 750 mkr.