Unik utställning med bildmaterial från krigets Irak

Pressmeddelande   •   Maj 03, 2016 07:54 CEST

I ett samarbete mellan den irakiske journalisten Naseem Hussein och den svenske fotografen Marcus Gyllborg visas ett unikt bildmaterial från krigets Irak. Utställningen äger rum i Österängens Konsthall i Jönköping och är printad av Scandinavian Photo Print.

Naseem Hussein kom som flykting till Sverige och Jönköping för tio månader sedan. Han dokumenterat konsekvenserna av terrorgruppernas härjningar, förhållandena i flyktingläger och barnens villkor i ett land som slitits sönder av krig och konflikter sedan invasionen 2003. Han har också dokumenterat sin egen flykt till Europa med mobilkamera.

Utställningen ”IRAQ BETWEEN PAIN AND HOPE” är den första i Österängens Konsthalls koncept ÖK Arena och visar också bilder av Naseem Husseins bror, Namir Noor-Eldeen, en frilansfotograf med uppdrag för Reuters, som dödades i en luftattack av amerikanska soldater 2007.

I samband med utställningen kommer en föreläsning med Naseem Hussein om journalisters villkor i terrordrabbade länder att arrangeras, tisdagen den 10 maj kl. 18.00.

Utställningen pågår:
5-15 maj

Vernissage:
Torsdagen den 5 maj kl. 17.00
Invigningstalare: Anna Hållams, pressfotograf

Österängens Konsthall är en plats för svensk och internationell samtidskonst. Det är också en mötesplats och ett community center på Österängen i Jönköping. Konsthallen präglas av öppenhet, samarbete och mångfald och lyfter fram ung och urban konst och kultur.

Scandinavian Photo Print omfattar helhetslösningar med utskrift, montering och inramning. Beställning görs enkelt online.