Guldknoppen 2013 - Tar Honda Civic hem kategorin "Årets Bilmodell"?

Den 7 januari 2014 avslöjas vilka som vinner prestigefyllda Guldknoppen 2013. Bakom priset står Autopedia, en oberoende tjänst som mäter hur nöjda alla nybilsköpare är i Sverige. Resultatet baseras på samtliga inkomna svar under 2013.

I skrivande stund lutar det åt att Honda Civic tar hem kategorin ”Årets Bilmodell” där 96 % är mycket nöjda med sin bil. Det är framförallt egenskaperna lastutrymme och rolig att köra som utmärker Honda Civic. Bilmodellen som för närvarande ligger på andraplats med 92 % mycket nöjda nybilsköpare är BMW 1-serien. Där är det kvalitetskänslan och rolig att köra som utmärker bilmodellen.

Fakta om Autopedia och Guldknoppen

Autopedia är en tjänst och ett varumärke som ägs av ScandInfo Marketing Research AB. Alla som köper en ny personbil (exkl. förarlösa bilar såsom hyrbilar eller demobilar) i Sverige får ett brev på posten eller via e-post en vecka efter leverans av bilen. Samtliga frågor besvaras via webbaserade frågeformulär och avser hur nöjd man är med bilköpet. Register över personer och registrerade bilar köps av Transportstyrelsen. Efter 6 veckor får alla bilköpare som tidigare lämnat sin e-postadress till oss, en länk via e-post med inloggningsuppgifter till ett nytt webbaserat frågeformulär som avser hur nöjd man är med själva bilen.

Varje år delas Guldknoppen ut till de som under året har mest nöjda nybilsköpare. Guldknoppen 2013 kommer att delas ut i fyra kategorier; Årets Bilmärke, Årets Återförsäljarnätverk, Årets Bilmodell och Årets Återförsäljare. Guldknoppen 2012 gick till Skôda för Årets Bilmärke och till Mini för Årets Återförsäljarnätverk. Läs gärna mer på www.autopedia.se