ICA väljer ScandInfo för Kundkompassen

Kundkompassen är ICAs stora kundundersökning och används av den enskilda ICA-butiken för att utveckla sin verksamhet. Från och med andra halvåret 2010 ansvarar ScandInfo för rapporteringen.

Större delen av butikerna är med, närmare bestämt ca 900 stycken. Kundkompassen genomfördes första gången 2005 och inför 2010 ville man hitta en mer användarvänlig och modern lösning. Under våren 2010 inleddes samarbetet med ScandInfo och den 29 oktober fick butikerna för första gången ta del av det nya rapporteringsformatet.

- Responsen har varit positiv, både från butiker och andra användare, säger Helena Falk, metodansvarig för Kundkompassen på ICA. Sättet att redovisa mätningen har blivit bättre än vi förväntat oss och ScandInfo har tillfört mycket av sin gedigna kunskap av kundundersökningar.

Insamling av data och uppdatering av resultat görs varje vår och höst och omfattar ca 100 000 intervjuer varje halvår. Fram till 2010 har ICA själva ansvarat för rapportering av resultat till butik.

Mats Wallgren, affärsutvecklingsansvarig på ScandInfo är mycket nöjd med samarbetet med ICA. – Vi har länge försökt att få det här uppdraget, så idag är vi otroligt glada för att ICA gav oss förtroendet. Nu har vi jobbat i ett halvår med att bygga den nya rapporteringen och tycker att den blivit riktigt bra, inte minst tack vare ICAs krav och kunskaper, som har lärt oss en hel del nytt. Dessutom är jag otroligt imponerad av ICAs kompetens av att driva ett sådant här projekt. Det är nog det mest proffsiga jag upplevt hittills, säger Mats.

Nästa gång Kundkompassen uppdateras med nya resultat blir våren 2011. Samtidigt har projektteamet redan börjat med att utveckla undersökningen vidare. – Vi har en hel del gemensamma idéer om hur man kan förbättra Kundkompassen i syfte att öka användarvänligheten ytterligare. Dessutom är det mycket tydligt att nöjda kunder är viktigt för ICA, vilket gör att det finns en bra plattform för att bygga vidare på nya lösningar som hjälper butikerna att bli ännu bättre, säger Mats.

• Tjänster, konsult, service

• kundundersökning
  • kundkompassen
  • ica
  • scandinfo
  • användarvänlig
  • mats wallgren
  • intervjuer

ScandInfo är ett av Sveriges ledande marknads-undersökningsföretag inom kundtillfredsställelse och varumärkesutveckling. Vi fokuserar på att göra lösningar där marknadsinformation blir till konkreta verktyg för att nå uppsatta mål.

Vi vänder oss till företag som har stor tilltro till värdet av starka varumärken och nöjda kunder.

Mats Wallgren

Affärsutveckling 0709-49 24 05