Kundnöjdhet är huvudfokus på Länsförsäkringar

Länsförsäkringar består av 23 separata och självstyrande bolag där alla bolag har gemensamt att de är kundägda. Scandinfo hjälper flera av Länsförsäkringsbolagen att mäta och utveckla kundnöjdheten med hjälp av en kontinuerlig uppföljning som ger varje medarbetare feedback på vad just sina kunder tycker och var fokus på utveckling bör ligga.

Eftersom man hela tiden kan följa resultatet ser vi om kunderna blir nöjdare eller inte. Sedan förra året kan vi konstatera att av 17 mätenheter (bolag/affärsområden) har tolv ökat i andel mycket nöjda kunder. Länsförsäkringar Jönköping Företag är en av mätenheterna vars andel mycket nöjda kunder har ökat allra mest.

- För oss ligger inte fokus i första hand på mätningen, utan fokus ligger på kundrelationen där mätningen snarare blir en bekräftelse på att vi jobbar rätt och att vi behöver jobba ännu mer med att stärka det, säger Martin Sjökvist på Länsförsäkringar Jönköping Företag. Vikten av att vara nära kund blir väldigt tydlig med hjälp av mätningen och det gör att vi kan fokusera ännu mer på att inte tappa hur vi jobbar gentemot våra kunder, fortsätter Martin Sjökvist.

- Det märks tydligt att det är viktigt på riktigt för Martin och hans säljare att ha mycket nöjda kunder, säger Eva Hauge kundansvarig för Länsförsäkringar på Scandinfo. Det handlar inte bara om att nå ett bra mätresultat och att göra rätt saker. Att skapa riktigt nöjda kunder handlar snarare om kundens upplevelse och känsla i mötet och inte bara om ”vad man gör”, avslutar Eva Hauge.

• kundundersökning

Scandinfo är ett av Sveriges ledande marknads-undersökningsföretag inom kundnöjdhet och varumärkesutveckling. Vi fokuserar på att göra lösningar där marknadsinformation blir till konkreta verktyg för att nå uppsatta mål.

Följ oss på Facebook