Därför är det så bra att resa med buss på semester.

Därför är det så bra att resa med buss på semester.

Om du skulle tveka eller undra vad det är du missat. Det finns nämligen många förutfattade meningar om hur det är att resa med buss på sin semester.

Vi börjar med att sticka hål på fördomen om bussarna. Precis som så mycket annat så har en helturistbuss också genomgått utveckling de senaste 30 åren. Bussarna vi använder på våra resor är alltså moderna turistbussar med olika slags bekvämligheter. När du reser med oss sitter du bekvämt och tryggt.

I en buss har du semester hela tiden. Från första stund när du satt dig tillrätta så rullar bussen iväg och upplevelser stundar. Du kan under hela resans gång umgås med ditt resesällskap eller andra resenärer, du kan också sova, läsa, lyssna på musik eller se film. Naturligtvis talar guiden emellanåt om något som kommer att hända under dagen eller så berättar hen om någon historisk händelse eller en personlig berättelse. Guiden svarar även på dina frågor och funderingar om destinationen och ger tips på sevärdheter och utflykter. Guidens kunskap och engagemang ger resan ett stort mervärde.

Du ska inte parkera i Berlin, inte heller i Budapest, Prag eller Paris. Ja, ingenstans behöver du hitta själv. Bussen kör dig nära hela tiden. Till hotellet, iväg på utflykt, längs med vackra vinvägar och vingårdar. Listan kan bli lång. Visst låter det som en dröm? Bara det att du inte endast ser moln genom ett fönster, utan vackra landskap, byar och städer.

Om du är en av dem som inte gillar myllret på flygplatsen och väntetiden i incheckningen, då är buss det perfekta valet. Dessutom slipper du sitta ner alltför långa stunder, bussen stannar alltid med mellan 2-3 timmars mellanrum för kaffe, lunch eller bara bensträckare. Att det är väldigt bra för miljön att åka buss istället för att alla kör i egen bil är ytterligare ett starkt argument.

Denna form av resande är tilltalande för de flesta. Att resa i Europa och besöka Wien, Bratislava, Budapest, Prag och Berlin på en och samma resa. Det är smidigt. Allt det praktiska är dessutom färdigpackat och upplevelserna blir många och genuina.

Det finns mycket mer underbart och värdefullt att säga om bussresor, det här är en början. Hoppas du blivit nyfiken.