En vinresa i höst? Följ med till Amarone, Barolo & Chianti

En vinresa i höst? Följ med till Amarone, Barolo & Chianti

Tänk att få färdas genom böljande landskap som skiftar i höstens vackra färger, att få provsmaka underbara viner och besöka fantastiska vingårdar. På våra vinresor är det precis det du får göra, toppat med trevliga utflykter och ljuvliga middagar. Amarone, Barolo & Chianti är en  rundresa för dig som gillar norra Italiens underbara landskap och har en förkärlek för deras bedårande viner. Tryffellandskapet Piemonte med smäktande Barolo och Barbaresco. Förföriska Venetien med vackra Verona och Valpolicella med sina utsökta Amaroneviner. De böljande kullarna med de ståtliga cypresserna i ljuva Toscana som lockar med de populära Chiantivinerna.

Varmt välkommen med!

Dag 3, Njutningarnas Piemonte

Efter att ha färdats genom magnifika bergslandskap i Schweiz når vi Asti, Piemonte. I Piemonte, som betyder vid bergets fot, vet man hur livet ska njutas. Tryffelsvamparna och vinerna barolo, barbaresco och asti är landskapets mest populära godsaker.

I det kulinariska centrat Alba tar vi en liten gemensam promenad. Vi gör en rundtur i vackra Langhe med byar som La Morra och Barolo innan vi tar oss till vinbyn Neive där bröderna Marco och Fabrizio visar ägorna och låter oss smaka på röda viner som langhe nebbiolo och barbaresco samt den vita asti moscato.

Dag 4, Smäktande landskap i Ligurien

I dag fortsätter vi söderut till Ligurien. Vi passerar Genua och stannar till i Rapallo, vid en av Medelhavets mest glimrande kustremsor, innan vi kommer in i det böljande Toscana. Lucca och Florens passeras innan vi når fram till Poggibonsi, ca 38 mil, där vi checkar in på bekväma Hotel Toscana Ambassador och ser fram emot kvällens middag.

Dag 5, Underbara Toscana

I etruskernas gamla landskap och Italiens största vinregion är miljöerna förtrollande. Muromgärdade städer, solrosfält och cypresser. Här har man odlat vin sedan romartiden. I Chiantiområdet besöker vi en genuin vingård och njuter av regionens underbara viner.

Vi besöker den toskanska bergsbyn San Gimignano som förtrollat betraktaren sedan urminnes tider. Medeltida torn, trånga gränder och piazzor med trevliga uteserveringar möter oss här. Och inte minst en magnifik utsikt!

Dag 6, Via Emilia-Romagna

Vi lämnar Toscana under förmiddagen och tar oss förbi Bologna och Modena genom den stora matregionen Emilia-Romagna. Väl i Veneto svänger vi av mot Cavaion Veronese. På eftermiddagen väntar vinprovning i Valpolicella och vi får avnjuta ett av världens mest berömda viner.

I Valpolicella odlar man druvorna corvina, molinara och rondinella som sedan torkas till russin. Här avnjuter vi ett av världens mest berömda röda viner, amarone. Hos en välrenommerad vinodlare får vi förklarat begrepp som "ripasso" och "passito". Avslutningsvis får vi även provsmaka de kraftfulla och fylliga vinerna i sällskap av några lokala specialiteter.

Dag 7, Romantiska Verona & Gardasjön

I dag besöker vi den underbara staden Verona där vi beundrar den tvåtusenåriga storslagna Arenan, tittar på Julias balkong och tar del av Veronas kultur och spännande historia.

På kvällen beger vi oss till Riva del Garda och flanerar i en av Gardasjöns vackraste städer. Därefter väntar en italiensk avslutningsmiddag på en historiskt intressant restaurang i magnifika omgivningar.

Dag 8,  Österrike & Bayern

Vi åker genom Österrike med Alperna som majestätiska kulisser innan vi kommer in i Tyskland där vi blir incheckade på vackert belägna hotell och snart dukas det för middag.

Dag 9, Med vin i bagaget?

Med ljuvliga minnen och en och annan flaska i bagaget fortsätter resan hemåt och vid kvällningen når vi Malmö och Öresundsterminalen igen.

Läs mer om resan här!