Reseledarintervjun – Robert Lekström

Reseledarintervjun – Robert Lekström

Så har det blivit dags att få lära känna en till av våra reseledare och den här gången står Robert Lekström på tur. Vilken är hans mest minnesvärda resa, vilket är hans bästa tips för den som ska resa och varför måste du provsmaka ”Zurek” – det och mycket mer får du reda på om du läser vidare!

Namn: Robert Lekström

Ålder: 30 år

Hur länge har du jobbat som reseledare? Sedan våren 2016

Vad är det roligaste med att vara reseledare? Att få visa upp mer eller mindre okända hörn av världen till glada semesterfirare. Våra resenärer är redan på bra humör när de kliver ombord på våra bussar, så det gör det till en fantastisk arbetsplats!

Varför blev du reseledare? Jag älskar historia, lingvistik och undervisning. Att få delge mina favoritämnen till glada semesterfirare och gärna lära dem nya kunskaper och guida dem till nya erfarenheter i kultur, mat och språk är hur roligt som helst.

Vilken är din mest minnesvärda resa med Ölvemarks Holiday? Efter mycket eftertanke bland flera favoriter måste jag säga Rhen-Mosel. Jag har en personlig förkärlek till Tyskland och tycker att längs med floderna Rhen och Mosel finns den vackraste naturen Tyskland kan erbjuda. Rüdesheim är en ort där det finns en ny Weinstube att upptäcka varje kväll och i mitt tycke är det vita vinet ifrån Rheingau, i tät tävlan med det från Alsace, det godaste Europa har att erbjuda. Gerne einmal trocken Riesling, bitte!

Vilka tycker du är de viktigaste egenskaperna att ha i ditt yrke? Att kunna planera både logistik och material inför en resa, men också att kunna vara kvicktänkt i oförutsedda situationer.

Vart reser du helst själv i Europa? Dit jag inte varit. Visserligen har det blivit mycket Tyskland de senaste åren och i synnerhet Berlin (vilket är min favorithuvudstad i Europa), men det finns alltid nytt att upptäcka. I år går mina två privata resor till Lappland och Skottland.

Vilken europeisk maträtt kan du rekommendera? När det kommer till mat menar jag att det alltid är beroende av geografisk plats och väder. En solig dag i Albanien? Ingen kan göra så god bläckfisk som då. En ljum kväll i Alsace? Självklart skall man äta Chocroute med en lokal Riesling. Men om jag bara ska rekommendera en enda rätt måste jag säga den polska soppan Zurek. Den fungerar när man myser på en solig uteservering i Wroclaw, när man gömt sig i en källarlokal undan Östersjöregnen i Gdansk eller som lunch vart man än är någonstans. En soppa gjord på syrat rågmjöl, med kokta ägg, korv och persilja i är en väldigt speciell smak, men en jag alltid kommer förknippa med mina fina minnen som reseledare i Polen.

Vad har du alltid med dig på resan? Min reseledarpärm. Jag är lite gammeldags och behåller en hel del material på papper.

Vilket är ditt bästa tips för den som ska resa? Läs på inför resan. Jag använder mig av både internet och mitt lokala bibliotek för att finna tips inför mina resor, oavsett om de är privata eller i arbetet, just för att kunna finna de lite udda tipsen man kanske inte förknippar med resmålet från början. Den typen av efterforskning har bland annat lärt mig att fenomenet Escape Rooms är ett slovakiskt påfund. Då står självklart det med på listan över saker att göra nästa gång i Bratislava.