Georgiens huvudstad Tbilisi utsågs till 3:e bästa resmål 2018 av tidskriften National Geographic. Foto: Boris Stroujko/Shutterstock.com

Scandorama introducerar uppstickarna Georgien och Armenien

Där Europa möter Asien och gammalt möter nytt finner vi de fascinerande länderna Georgien och Armenien. Trots deras geografiska närhet är skillnaderna länder emellan markanta. I år kan du uppleva dessa två oupptäckta pärlor tillsammans med Scandorama som introducerar en åtta dagars rundresa i 2018 års program.

När tidskriften National Geographic skulle utse de bästa resmålen 2018 hamnade Georgiens huvudstad Tbilisi på tredjeplats. Tbilisi är kanske i dagsläget en stad du inte hört särskilt mycket om, men som vi med all säkerhet kan garantera att du kommer göra. Tbilisi är även utgångspunkten för Scandoramas nya rundresa till Georgien och Armenien. En nyhet som väckt stort intresse bland resenärerna.

– Georgien och Armenien fascinerar, säger Jeanette Larsson, marknadsansvarig på Scandorama. Det finns något spännande, något oupptäckt med dessa länder som lockar. Allt fler vill ha en innehållsrik semester och våra resenärer har visat ett jättestort intresse. På den första avresan i maj finns bara ett fåtal platser kvar, tillägger hon.

Tbilisi – där öst möter väst

Tbilisi är en kontrasternas stad. Öst möter väst, historiskt möter modernt i denna smältdegel som formats av alla de kulturer som under årtusendena lämnat avtryck i staden. Här finns kyrkor, synagogor och moskéer med bara några meters avstånd. Längs Mktkvariflodens trånga ravin klättrar färgglada trähus. De eleganta och snirkliga balkongerna för tankarna till New Orleans.

– En av Tbilisis största upplevelser är nog att promenera genom de gamla stadsdelarna, med sina slingrande gator, gamla kyrkor, badhus, charmiga butiker och restauranger, säger Marco Hecimovic, projektledare och Georgienexpert, hos Scandorama.

Men längs de vindlande kullerstensgränderna finns också modern arkitektur med nybyggda glasfasader som kontrasterar de pittoreska trähusen. Hippa restauranger och barer får sällskap av enkla gatukök varifrån det georgiska kökets mustiga och väldoftande smaker sprider sig. Precis som resten av staden är maten en mix av det bästa från öst och väst, sensationellt välsmakande av koriander, tomat och chili.

Från Tbilisi mot Jerevan

Från Tbilisi fortsätter sedan resan mot Armenien och huvudstaden Jerevan. En resväg genom vackra bergslandskap kantad av skogar, sjöar, gamla kyrkor och kloster. På vägen stannar vi vid det hedniska templet Garni, den enda kvarvarande byggnaden som minner om den armeniska hedniska kulturen. Jerevan som är en av de äldsta existerande städerna i världen, byggdes till stor del om under sovjettiden enligt arkitekten Alexander Tamanyans planer om en perfekt stad. De breda avenyerna påminner om de vi finner i Paris och Wien och stadens arkitektur är ett typexempel på tidig sovjetstil.

Rundresan tar oss även till andra historiska städer som den gamla georgiska huvudstaden Mtscheta, som sägs vara över 4000 år gammal. Och till Uplistsikhe, en gammal grottstad som numera är obebodd, men som för 3000 år sedan var full av liv och en av de främsta platserna för den inhemska kaukasiska religionen. Det är svindlande att föreställa sig livet som pågick här i staden för så länge sen, som för sin ålder känns påfallande modern med vackra salar och pelargångar.

Världshistoriens första vin

Georgiens hjärta, den vackra Kakhetidalen lockar med en oändlig mängd vingårdar. Det sägs att detta var en av de första platserna i världen där man producerade vin och arkeologiska fynd visar på att det pågått här i minst 8000 år. Mycket av vinet lagras än i dag i så kallade Kvevris, en typ av lerkrus som grävs ner i jorden. Över 400 olika sorters vindruvor odlas i regionen, varav de flesta knappt är kända utanför området. Det snirkliga alfabetet sägs ha tagit inspiration från druvklasarnas sökande färd mot solen och är liksom sitt hemland, helt unikt.

OM RESAN

Avgångar 26/5, 29/9 med flyg från Köpenhamn/Stockholm/Göteborg/Oslo.

Pris från 13 995:-

I priset ingår

• Flygresa till Tbilisi t/r
  • Rundresa med Scandoramaguide
  • 7 övernattningar i dubbelrum
  • 7 frukostar (dag 2 - 8)
  • 2 luncher (dag 3 och 7)
  • 6 middagar (dag 2 - 7)
  • Engelsktalande lokalguide
  • Alla utflykter: Stadsrundtur i Tbilisi, Haghpatklostret, Sevansjön - Armeniens juvel, Hedniska templet Garni, Stadsrundtur i Jerevan, Armenisk brandy, Mtscheta, Gori & Uplistsikhe samt Undersköna Kakhetidalen.

Läs mer om resan här: https://www.scandorama.se/georgien-och-armenien

Språk: Georgiska och armeniska. Majoriteten talar även ryska.
Alfabet: De georgiska och armeniska alfabeten liknar inga andra. Viss text förekommer med kyrilliska och latinska bokstäver.
Klimat:Under vår och höst råder oftast liknande klimat som vid Medelhavet med behagliga temperaturer på dagarna och relativt svala nätter.
Valuta: Georgiska Lari (GEL) och Armeniska Dram (AMD).

Som en av Sveriges största researrangörer av guidade buss- och flygresor erbjuder Scandorama och Ölvemarks Holiday tillsammans ett mycket stort utbud av resor - vinresor, rundresor, weekendresor, flodkryssningar, storstadsresor, långresor samt jul- och nyårsresor. 2018 erbjuder vi tillsammans över 150 olika resor till spännande destinationer inom Europa, såväl som exotiska resmål som Kuba, Sydafrika och Sri Lanka. Vår Grupp, Konferens & Event-avdelning skräddarsyr dessutom gruppresor till föreningar och företag – oavsett om det är inom Sverige, Europa eller någon annan plats i världen.

Vi har arrangerat guidade resor i 37 respektive 33 år och konceptet är nu liksom då - flexibla resepaket där du själv kan skräddarsy din resa genom våra olika utflyktsalternativ.