Gå direkt till innehåll
Vi är fantastiskt nöjda. Det här ger förutsättningar för framtida avel och för att kunna hålla en så här pass stor elefantgrupp - Bo Kjellsson, VD för Borås djurpark

Elefanterna i Borås trivs under sitt Dagsljustak®

Projektet omfattade om- och tillbyggnad av det befintliga elefanthuset då två av djurparkens honor väntade tillökning under våren 2017 och man behövde ge elefanterna mer utrymme att vistas på.

Därför utökades befintlig anläggning med ytterligare 900 m² inomhusyta genom att bygga in befintlig rastgård och addera en åskådarläktare där besökarna får ta del av elefanternas liv på ett nytt och spännande sätt. Byggnaden har en överdel av en välvd limträstomme och ett genomsiktligt tak av polykarbonatpaneler infärgade i blått, vilket ger ett ljust och luftigt intryck av konstant vackert väder. Invändigt skapades en savann-lik miljö med sand och träd blandat med stenblock.

Inspirationen kommer bland annat från Köpenhamn Zoo som har en stor rastgård med mycket sand. Och när elefanterna för första gången släpptes in i sitt nya hem i Borås var det just högarna av sand som de verkade imponerade av och bökade runt i.

Enligt arkitekten Lars Hilmersson var den stora utmaningen att få in ett bra ljusinsläpp. Det löste han med hjälp av en blå polykarbonatpanel från Scanlight i taket.

Det stora, välvda, takljusinsläppet med ett Dagsljustak® med komfort- och rökgasventilation över hela elefanternas nya hall har levererats och monterats av Scanlight. Utformningen har skett i nära samarbete mellan Scanlight, Arkitekt Lars Hilmersson och byggherren Borås Zoo.