Madhow Raje, 79 år, handelsresande från Sundsvall

Film Västernorrlands samproducerade dokumentär "En indisk handelsresande i Norrland" - en film om plastpåsar, vänskap och whisky har premiär i SVT

EN INDISK HANDELSRESANDE I NORRLAND är en dokumentär av Gunnar Hall Jensen, från Sundsvall. Filmen som är producerad av Jensen Production i samproduktion med Sveriges Television och med stöd av Film Västernorrland har premiär den 2 mars kl 20:00 på SVT2.

EN INDISK HANDELSRESANDE I NORRLAND är ett härligt och varmt porträtt av den rastlöse, 79-årige indiern Madhow Raje och hans livslånga kärlek till Norrland och norrlänningar. Följ med på hans resa från Sundsvall till Kiruna när han säljer plastpåsar till kunder som blivit hans vänner för livet.

Gunnar fick idén till filmen när han träffade den fascinerade Madhow Raje som kände ”alla” i Norrland. För Madhow behöver man bara nämna ordet Norrland så blir han alldeles varm i kroppen. Han beskriver norrlänningarna som underbara, ärliga, öppna och omtänksamma människor som aldrig har bråttom.

- Jag har aldrig behövt skicka en påminnelse till mina kunder och det finns alltid en säng att sova i och god, vällagad mat att äta. Norrland är och kommer alltid att vara mitt egna lilla paradis. säger Madhow Raje.

Flera av mötena med människorna runt om i Norrland skapade många starka minnen. I Gunnars fall är det framförallt mötet med Frida som i ung ålder tagit över sina föräldrars sågverk.

- Speciellt hennes sätt att berätta om vad Norrland betyder för henne gjorde djupt intryck på mig. Hur hon hade försökt att bo i Stockholm men att längtan till lugnet, det stora landskapet och gemenskapen blev för stort att hon flyttade hem igen. Hon berättar så fint att jag blir rörd varje gång jag lyssnar på henne. Vår titellåt ”Varje ögonblick vårt eget” som är specialskriven av The Confusions är ett citat från Frida. säger Gunnar.

Varje gång Madhow har vägarna förbi Pajala besöker han alltid sin gamla kund och vän, den 91-årige före detta potatisodlaren Rova.

- Rova är en riktig krutgubbe. Han körde bland annat traktor 20 mil för att sälja potatis i Kiruna. berättar Madhow.

Frida och Rova är bara två av många underbara människor som vi får bekanta oss med i EN INDISK HANDELSRESANDE I NORRLAND.