Galapremiär av "Miraklet i Viskan" i Sundsvall

Galapremiär av "Miraklet i Viskan" i Sundsvall

”Miraklet i Viskan” har galapremiär i Sundsvall torsdag den 12 mars.

På plats vid galan är filmens regissör, manusförfattare och fotograf John O Olsson, producent Anna Björk, huvudrollsinnehavare Rolf Lassgård samt skådespelarna Evelina Alexandersson, Andrea Wikman, Lena Strömdahl, Gisela Nilsson, Ingmar Virta, Ivan Mathias Petersson, Tomas Laustiola och Göran Forsmark m fl.

”Miraklet i Viskan” är inspelad i västra Medelpad, med stora delar från långhuset i Viskan. Den är producerad av Giraff Film i samproduktion med Film Västernorrland, Filmpool Nord, Sveriges Television, Filmgården och People in the Park.

Filmen är en Lars Molin-inspirerad skröna som lockar till både skratt och gråt.

Bjarne driver en flyttfirma tillsammans med sin fru Malin, men det går knackigt och de behöver låna pengar. På andra sidan älven bor Bjarnes svärfar Halvar. De två har aldrig dragit jämnt, vilket bottnar i en 20-årig konflikt fylld av förflugna ord, tjurig stolthet och envis prestige. För att rädda firman ser Malin ingen annan utväg än att gå över älven för att be Halvar att borga för lånet. Ett beslut som kommer att få oanade konsekvenser.

"Att göra en film som ser komiken i tragiken. Det mesta kan, åtminstone i efterhand, ses med ett igenkännande, förlåtande och överseende leende. Vi är ju ändå ganska bra för att vara människor… Men vi gör det inte så lätt för oss. Tur att vi kan skratta." -John O Olsson

John O Olsson(f.1942) inledde sin filmkarriär som fotograf och har jobbat med bland andra Bo Widerberg (Fimpen), Roy Andersson (Giliap) och hustrun Agneta Fagerström-Olsson (Seppan m fl). Han regidebuterade 1980 medBlomstrande tider som han sedan har följt upp medJohnny Rova(1985),Hårga(1986),Fordringsägare(1988),Här har ju inte ens Ernst Rolf spelat(1991),Break Even(2005),Möbelhandlarens dotter(2006) ochMiraklet i Viskan(2014)

Miraklet i Viskan har biopremiär den 17 april.

Trailer: http://bit.ly/17PNLhm

Pressmaterial: http://filmvasternorrland.se/evenemang/miraklet-i-viskan/

Film Västernorrland har som uppdrag att stärka och utveckla filmkulturen i Västernorrland. Vi arbetar med tre huvudområden; barn och unga, visning och spridning, och produktion.

Presskontakt Marknadsförare Filmfest Sundsvall 060-6585456