Nastia Ivanova och Seung Hwan Lee dansar utanför ett fönster. Foto: Anna Berntzén

Norrdans take away – beställ hem din dansupplevelse!

Nu kan människor i riskgrupper eller som sitter i karantän beställa hem en dansupplevelse. Norrdans take away levereras utanför vardagsrumsfönstret eller nedanför balkongen.

-Konsten är så otroligt viktig i dessa tider. Den levande upplevelsen är det vi är bra på och jag tror det kan skapa viktiga minnen och hopp, säger Martin Forsberg, konstnärlig ledare.

I söndags började regeringens beslut om ett förbud om allmänna sammankomster med fler än 50 personer att gälla. Det har fått Norrdans att tänka i nya banor. Danskompaniet planerar nu att leverera dans i Västernorrland till privatpersoners och äldreboendens fönster. Har du en gammal mamma som behöver muntras upp eller sitter hela din familj i karantän? Här kommer lösningen.

-Förutom att vi lever i absurda tider så är de också ständigt föränderliga. Vi har ställt in våra ordinarie produktioner och turnéer och hade tänkt att göra vårt koncept Windows där vi dansar i skyltfönster. Med nya restriktioner om sammankomster måste vi tänka om, igen, säger Martin Forsberg på Norrdans.

Nu uppmanas allmänheten ta kontakt med Norrdans för att få hemleverans av en dansupplevelse på fem minuter, på riskfritt avstånd. Ur kris föds kreativitet så när människor inte kan komma till konsten får istället konsten komma till människorna.

-Netflix och SVT play i all ära men den liveupplevelsen har helt andra krafter. Vi uppmanar därför alla att sprida den här informationen vidare för att vi ska kunna nå ut till dem som verkligen behöver, säger Martin Forsberg.