Scenkonst Västernorrland bidrar med internationella danskompanier till nationaldagsfirandet i Sundsvall

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2017 10:34 CEST

Dancing Partners deltar i nationaldagsfirandet i Sundsvall. Finns på Dansscenen i Vängåvan 6:e juni.

Scenkonst Västernorrland bidrar med Norrdans och tre andra internationella danskompanier till nationaldagsfirandet i Sundsvall. Besökarna bjuds bland annat på en världspremiär.

Samarbetet mellan Scenkonst Västernorrland och arrangörerna av Nationaldagen Sundsvall fördjupats. Förutom att Norrdans framför AB3 på Stora Scenen finns en specifik dansscen. På Dansscenen dansar Norrdans med sina kollegor i dansnätverket Dancing Partners under dagen. Bland annat bjuder Thomas Noone Dance på världspremiär av PERVERSO.

- Vi finns till för människorna i Västernorrland så för oss är det en självklarhet att vara en del av den här folkfesten. Att vi i år kan bidra med fyra internationella danskompanier och dessutom en världspremiär känns jätteroligt, säger marknadschef Johanna Åkerlund.

På Dansscenen i Vängåvan visas samtida dasn i världsklass av fyra internationella danskompanier.

11.00 Thomas Noone Dance – PERVERSO – Världspremiär
11.25 Company Chameleon – PUSH
13.30 Spellbound Contemporary Ballet – MYSTERIOUS ENGINE
14.00 Norrdans – SJU GÅNGER SJU

Om Dancing Partners
Dancing Partners är ett nätverk med fyra danskompanier från fyra olika länder. Där ingår Company Chameleon (Manchester/England), Thomas Noone Dance (Barcelona/Spanien), Spellbound Contemporary Ballet (Rom/Italien) och Norrdans (Härnösand/Sverige).

Scenkonst Västernorrland inrymmer Norrdans, Nordiska Kammarorkestern, Teater Västernorrland, Dans Västernorrland, Film Västernorrland och Musik Västernorrland. Vi ägs av Landstinget Västernorrland och Sundsvalls kommun och har som uppdrag att utforska och utveckla verksamhet inom dans, film, musik och teater. Vår vision är att beröra, inspirera och berika människor genom att skapa och erbjuda konstupplevelser i världsklass. För att ge näring till människors själar. För en bättre värld.

Kommentarer (0)