Scenkonstbiennalen arrangeras i Sundsvall och Härnösandden 14-19 maj 2019.

Sveriges största scenkonstfestival till Sundsvall och Härnösand

I maj 2019 slår Scenkonst Västernorrland upp portarna för Scenkonstbiennalen. Under en vecka kommer scenkonst från hela världen visas på de lokala scenerna.
Jag är stolt över att vi får möjlighet att arrangera biennalen i konkurrens med andra städer, säger Mikael Flodström, vd.

Scenkonstbiennalen arrangeras av Scensverige tillsammans med Scenkonst Västernorrland den 14-19 maj 2019. Förberedelserna för festivalen är i full gång, både lokalt och nationellt. En urvalskommitté jobbar hårt för att se så många produktioner över hela Sverige som möjligt och det breda programmet planeras.

– Det har hänt mycket i #meetoo-rörelsen som kommer ge avtryck i det omfattande seminarie- och samtalsprogrammet, plus att vi inte vet hur eller om höstens val kommer att rita om den kulturpolitiska kartan. Biennalen är scenkonstens största sammankomst och det som diskuteras där ger avtryck framöver, säger Ulricha Johnson, verksamhetschef för branschorganisationen Scensverige.

2017 hölls den i Norrköping med 1400 besökare och gäster från 26 olika länder.

För regionen innebär en festivalvecka ett turistnetto på cirka 30 miljoner kronor. Och ett tillfälle att visa upp en region som möjliggör kultur.

- Ur ett arbetsmarknadsperspektiv är kulturutbudet oerhört viktigt för att få människor att vilja flytta hit och för att företag ska etablera sig, säger Åsa Ulander (S), vice ordförande i Scenkonst Västernorrlands styrelse och Kultur- och fritidsnämndens ordförande för Sundsvalls kommun.

Utöver Scenkonst Västernorrlands egna insatser är finansieringen i dagsläget klar från Kulturrådet, Sundsvalls kommun och Scensverige. Regionala utvecklingsutskottet vid Landstinget Västernorrland har tagit ett positivt inriktningsbeslut.

- Vi ser fram emot ett fruktbart samarbete mellan Sundsvall och Härnösand. Det här är mycket positivt för regionen, säger Anna-Karin Sjölund (S), ordförande i Regionala utvecklingsutskottet.

Härnösands kommun är positiva till att gå in som samarrangör av Scenkonstbiennalen.

- Vi vill att det här ska bli ett storslaget samarrangemang mellan Sundsvall och Härnösand och håller som bäst på med underlagen för finansieringsbeslut, säger Karin Frejarö (MP), kommunalråd och ordförande i kulturutskottet Härnösand.

På Scenkonst Västernorrland jublar man över beskedet.

– Biennalveckan ger en fantastisk möjlighet för vår publik att ta del av ett unikt urval av det bästa som produceras just nu. Ett levande kulturliv i hela landet är viktigt, och att lägga biennalen hos oss visar att det finns förtroende för vår kapacitet och kompetens, säger Mikael Flodström.

Om Scenkonstbiennalen
Scenkonstbiennalen är Sveriges största scenkonstfestival och arrangeras av medlemsorganisationen Scensverige på olika platser i Sverige vartannat år. Som värd står någon av Scensveriges medlemsteatrar eller scenkonstbolag. Scenkonstbiennalen började som Svenska Teaterbiennalen 1993 respektive Svenska Dansbiennalen 1998 och innehåller utvalda produktioner från hela landet, internationella gästspel, studentproduktioner, workshops, seminarier och många andra möjligheter till konstnärliga utbyten och samtal. 2013 bytte evenemanget namn till Scenkonstbiennalen.

Mikael Flodström, Vd, 070-225 72 00, mikael.flodstrom@scenkonstvasternorrland.se
Birgitta Ulming, Kommunikation – och marknadschef, 076-146 71 65, birgitta.ulming@scenkonstvasternorrland.se

Scensverige
Pressansvarig: Johanna Broman, johanna@scensverige.se +46 72 309 78 01
Verksamhetschef: Ulricha Johnson, ulricha@scensverige.se +46 70 717 49 30

Scenkonst Västernorrland inrymmer Norrdans, Nordiska Kammarorkestern, Teater Västernorrland, Dans Västernorrland, Film Västernorrland och Musik Västernorrland. Vi ägs av Landstinget Västernorrland och Sundsvalls kommun och har som uppdrag att utforska och utveckla verksamhet inom dans, film, musik och teater. Vår vision är att beröra, inspirera och berika människor genom att skapa och erbjuda konstupplevelser i världsklass. För att ge näring till människors själar. För en bättre värld.

Birgitta Ulming

Presskontakt Kommunikationschef Scenkonst Västernorrland 060-658 54 22