Tillgänglighetsprojekt uppmärksammas av Riksdagen

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2014 16:35 CEST

Scenkonstbolagets projekt Våga mötas – om tillgänglighet har uppmärksammats av Sveriges Riksdag. På torsdag den 11 september besöker riksdagsledamöterna Cristina Husmark Pehrsson och Eva Lohman Scenkonstbolaget i Sundsvall.

Cristina Husmark Pehrsson (m), riksdagsledamot och tidigare socialförsäkringsminister, har på regeringens uppdrag utrett insatser för hur personer med funktionsnedsättning lättare ska komma i arbete/studier. Arbetet har utvecklats vidare till att se vad som kan göras tidigt i den unges liv för att stärka och förbättra möjligheterna till en god livskvalitet.

Scenkonstbolaget arbetar aktivt för ökad tillgänglighet både genom att vara en förebild som arbetsgivare och att öka tillgängligheten för scenkonsten.

-Ökad tillgänglighet handlar inte bara om att förändra lokaler utan kanske ännu mer om våra attityder och förhållningssätt. Vi vill verka för att alla ska kunna delta i kulturlivet såväl som publik, deltagare eller som medarbetare, säger Scenkonstbolagets VD Mikael Flodström.

Programmet för dagen är presentation av projektet Våga mötas – om tillgänglighet, syntolkning, Lunchteater och ombyggnationen av Sundsvalls Teaterkvarter.

Mer information om Våga mötas – om tillgänglighet: www.scenkonstbolaget.se/vagamotas

För ytterligare information vänligen kontakta:
Mikael Flodström, VD Scenkonstbolaget,  tel 060-18 03 30, mikael.flodstrom@scenkonstbolaget.se
Anders Heimer, HR Chef Scenkonstbolaget, tel 060-18 03 39, anders.heimer@scenkonstbolaget.se
Eva Lohman, Riksdagsledamot, tel 070-818 31 62, eva.lohman@riksdagen.se

Scenkonstbolaget ger dig upplevelser med dans, film, musik och teater. Scenframträdanden som får dig att känna engagemang eller kanske avkoppling, vare sig det gäller före, under eller efter att applåderna har klingat ut!

Scenkonstbolagets prioriterade uppdrag är verksamhet  för barn och ungdom samt kontakt med publik och arrangörer. Det är i mötet med publiken som scenkonsten lever. Bolaget inrymmer ensemblerna Norrdans, Nordiska Kammarorkestern, Nordiska Kammarensemblen, Nordiska Blåsarkvintetten och Teater Västernorrland samt en omfattande frilansverksamhet, Film i Västernorrland och ungdomsensemblerna LUST (Länsungdomsstorbandet), SLUSK (Scenkonstbolagets Länsungdomskör) och Mittfolk.

Kommentarer (0)