Essential Looks; Made to Create Collection S/S 2016

Essential Looks; Made to Create Collection S/S 2016

Tre trender - tre vägar att gå: med ESSENTIAL LOOKS 01/2016 har Schwarzkopf Professionals globala stylingteam förvandlat vår- och sommartrender från modeveckorna runt om i världen till inspirerande looker. Under kollektionsnamnet ”Made to Create” hittar du de slående lookerna URBAN SPORTS, FREECREATION och FUTURE WAVE, vars färger och styling kan återskapas steg för steg av världens frisörer. I dessa looker kommer frisörer tillsammans med sina kunder att hitta inspiration och tips för både vågade men ändå bärbara frisyrer och naturliga eleganta stilar.

ESSENTIAL LOOKS 01/2016 kollektion “Made to Create” består av en lekfull kreativitet, ett artisteri av hårstyling och autentiska looker. ”Det rådande kreativa landskapet är fräscht, lekfullt och experimentellt vilket reflekteras i ESSENTIAL LOOKS. Vi är inspirerade och drivna av mer än bara trender och teknologier; vi ville hedra frisörer som de konstnärer de verkligen är”, säger Simon Ellis, International Creative Director. ”Frisörer finner inspiration överallt och skapar sina egna verktyg för att verkliggöra en unik vision”. Med ESSENTIAL LOOKS 01/2016 ställs frisörernas kreativitet i rampljuset och vi har utvecklat looker som smälter samman starka färger och vågade klippningar med subtila looker som framhäver personens naturliga skönhet.

Introduktion av trenderna från ESSENTIAL LOOKS 01/2016:

URBAN SPORTS

Gympaskor dominerar på modevisningar och i designkollektioner, och är en symbol för en urban sporttrend. “URBAN SPORTS är synonymt med en dynamisk livsstil i storstaden”, säger Steve Hogan, Creative Director och ledare för ESSENTIAL LOOKS kreativa team. Håren förmedlar en viktlöshet, som från ett tyngdlöst material, vilket ger en kraftfull och uttrycksfull siluett. Starka färger och oväntade effekter ger en mer avslappnad look. Antingen stylat bakåt, sidokammat eller stylat i riktning från ansiktet, det finns inga gränser för denna vågade look. Även män kan bära ”the URBAN SPORTS look”- med kort hår baktill och en lätt struktur längs med sidorna samt rufsade längder, eller bakåtstylat med en fängslande kombination av sport och elegans med hjälp av exempelvis OSiS Play Though. Ett färgstänk kan tilläggas med IGORA ColorWorx. De åtta djärva nyanserna kan blandas med övriga färger från Schwarzkopf Professionell för ett glansigt och långvarigt färgresultat.

FREECREATION

Denna trend är extremt uttrycksfull. FREECREATION är inspirerad av unika modestilar- en mix av olika stilar, anpassat till att passa varje individ. ”Den här looken har en oberoende approach som uppmanar till en mix” säger Steve Hogan. Den kan stylas till en androgyn look såväl som en feminin look. Kort hår med en grafisk, avklippt frisyr stylas exakt som det naturliga fallet på håret. Det fungerar även för längre hår som då kan bäras utsläppt. Håret är livligt men ändå kontrollerat. OSiS Undercoat utgör en perfekt grund för denna varierade stil. FREECREATION kombinerar olika blonda toner som kan appliceras ihop med nya IGORA Vario Blond Lightener Cream. Konsistensen är idealisk för en färgning på frihand. De naturligt blonda tonerna är kalla och autentiska och passar perfekt till en ”mix and match”-stil.

FUTURE WAVE

Med FUTURE WAVE har Schwarzkopf Professional kikat in i framtiden. ”Med denna look är vi på väg till en ny era av modernitet”, förklarar Steve Hogan. Rymdsilver och kritvitt dominerar looken och ger hintar till framtidens modetrender. Stilen ger ett uttryck av rörelse genom att lockar och vågor placeras framåt och på sidorna. Stora och små lockar ger volym och elegans, och trots en känsla av rymd-era, är FUTURE WAVE en användarvänlig trend idag! Lockarna stylades med hjälp av OSiS+ Bouncy Curls och OSiS+ Curl Honey. I motsats till modellens futuristiska klädsel- ger en naturlig hårfärg en bra kontrast till looken. IGORA Royal Nude Tones erbjuder ett puder i jordnära färger som enkelt ger håret en okonstlad färg kombinerat med en touch av sofistikerad elegans.

För mer info och fler bilder, kontakta anders.schonemann@henkel.com

Henkel operates worldwide with leading brands and technologies in three business areas: Laundry & Home Care, Beauty Care and Adhesive Technologies. Founded in 1876, Henkel holds globally leading market positions both in the consumer and industrial businesses with well-known brands such as Persil, Schwarzkopf and Loctite. Henkel employs about 47,000 people and reported sales of 16,428 million euros and adjusted operating profit of 2,588 million euros in fiscal 2014. Henkel’s  preferred shares are listed in the German stock index DAX.

Together. A passion for hair