Cemex Sverige blir SCHWENK Sverige

Cemex Sverige blir SCHWENK Sverige

Cemex Sverige blir SCHWENK Sverige

Cemex Sverige byter namn till SCHWENK Sverige. Namnbytet följer på SCHWENK:s förvärv av Cemex:s nordiska och baltiska verksamheter tidigare i år. Förvärvet utgör en strategiskt viktig plattform för expansion i norra Europa och namnbytet är en del av etableringen på den svenska marknaden.

I februari förvärvade den tyska byggmaterialkoncernen SCHWENK Cemex:s verksamhet i de nordiska och baltiska länderna för cirka 340 miljoner euro. I förvärvet ingår flera stenbrott, ballastbrott, betongfabriker och terminaler samt en av Europas mest moderna cementfabriker i Broceni i Lettland. Den svenska verksamheten omfattar fyra importterminaler samt huvudkontor i Malmö. Förvärvet, som är SCHWENK:s största hittills, utgör en strategiskt viktig plattform för expansion i norra Europa.

- Insteget i Norden och Baltikum innebär en komplettering av SCHWENK:s kärnverksamhet och genom etablerade nätverk och strukturer skapas möjlighet till fortsatt förädling och tillväxt på lång sikt, säger Tomasz Borowiec, verkställande direktör SCHWENK Sverige.

SCHWENK är ett mycket välkänt och anrikt familjeföretag inom byggmaterialbranschen i Tyskland. Bolaget grundades i Ulm redan 1847 och leds idag av den femte generationen. Med ett helhetserbjudande för byggbranschen ligger fokus på att erbjuda cement, ballast och betong och betongpumpbilar. Merparten av verksamheten finns idag i Tyskland, där SCHWENK har ett stort antal egna fabriker, stenbrott och en betydande pumpbilsflotta. SCHWENK Building Materials Group omsätter cirka 1 000 miljoner euro och har 3 000 medarbetare.

- SCHWENK har ett starkt varumärke. Att det är familjeägt skapar nya förutsättningar för uthållighet och innovation. Med fabriken i Broceni kan SCHWENK fortsätta att förse den svenska marknaden med flera olika typer av cement samt fortsätta att utveckla sitt hållbarhetsarbete för att minska klimatavtrycket. Den svenska marknaden kommer att vara mycket betydelsefull för SCHWENK och vi ser fram emot att utvecklas tillsammans, säger Andreas Liikane, försäljningschef på SCHWENK Sverige.

Då SCHWENK:s förvärv nu har godkänts av myndigheterna kommer namnbytet från Cemex till SCHWENK Sverige AB att ske från och med april 2019.

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Liikane, försäljningschef SCHWENK Sverige, telefon: 040-31 75 55, e-post: andreas.liikane@schwenk.se

Tomasz Borowiec, verkställande direktör SCHWENK Sverige, telefon: 040-31 75 54

e-post: tomasz.borowiec@schwenk.se

Ämnen

SCHWENK Sverige marknadsför cement med hög kvalitet och låg miljöbelastning. Vi har ett heltäckande cementprogram för alla typer av projekt och branscher.  SCHWENK Sverige är en del av SCHWENK Building Materials Group.

SCHWENK grundades 1847 i Ulm, Tyskland av Eduard Schwenk. Under åren har bolaget utvecklats till en företagsgrupp som är ett av de mest innovativa och moderna industriföretagen i Tyskland. SCHWENK:s kärnverksamhet består av fyra divisioner - cement, betong, sand & grus och betongpumpar. SCHWENK Building Materials Group har verksamhet i Tyskland, Österrike, Ungern, Bosnien och Hercegovina, Namibia, Nederländerna och Tjeckien och cirka 3 000 anställda samt en omsättning på cirka 1 miljard euro. För mer information: www.schwenk.de

Tomasz Borowiec

Presskontakt VD / Managing Director +46(40)317554

Välkommen till SCHWENK Sverige AB!

Vi erbjuder den svenska marknaden högpresterande cement för alla typer av betongkonstruktioner samt betongprodukter. Leveranser till våra kunder sker genom helautomatiserade och strategiskt belägna terminaler. Produktionen av vår cement i Sverige sker vid våra toppmoderna fabriker i Brocēni och Bernburg.

SCHWENK Sverige AB
Hyllie Boulevard 31