​Två ministrar till Sveriges Innovationsriksdag 2018

Näringsminister Mikael Damberg (S) och miljöminister Karolina Skog (MP) deltar som talare under Sveriges Innovationsriksdag i Borås. Statsråden har egna programpunkter där de lyfter ämnet temat cirkulär ekonomi, affärsutveckling och innovation.

Regeringen har uttalat ambitionen att Sverige ska bli världsledande inom hållbar produktion och konsumtion av mode och textilier.

– Framtiden finns i den cirkulära ekonomin. Vårt sätt att resa, bo och konsumera behöver förändras för att tillvarata jordens resurser. Det handlar inte om att avstå från att göra saker, utan att göra det på ett annat sätt. Jag ser fram emot att besöka Sveriges Innovationsriksdag och prata om hur vi tillsammans skapar förutsättningar för cirkulära innovationer och nya affärsmöjligheter, säger Karolina Skog, miljöminister (MP).

Näringsminister Mikael Damberg deltar i Sveriges Innovationsriksdag som samlar kärnan av Sveriges aktörer inom affärsutveckling och innovation för tredje året i rad.

– Innovationsriksdagen är en fantastisk mötesplats och ett bra tillfälle att knyta nya kontakter. Inte minst för stora företag som söker nya samarbetspartners som kan bidra till att förnya deras verksamhet och för små innovativa företag som vill testa och skala upp sina lösningar, säger Mikael Damberg, näringsminister (S).

Miljöminister Karolina Skog och näringsminister Mikael Damberg talar på Sveriges Innovationsriksdag under eftermiddagen den 10 april. Andra som deltar från riksdagen är Fredrik Christensson (C), Ida Legnemark (V), Fredrik Christensson (C), Jennie Nilsson (S), Josef Fransson (SD), Lars Hjälmered (M), Lorentz Tovatt (MP), Mathias Sundin (L), Pernilla Gunther (KD), som möts i en debatt om innovation, 11 april.

Om Sveriges Innovationsriksdag

Sveriges Innovationsriksdag är en ledande nationell årskonferens. Här deltar ledande politiker, beslutsfattare, företrädare för innovativa miljöer, myndigheter, lärosäten och institut, näringslivsföreträdare från små och stora bolag, media och andra opinionsbildare.

Program för Sveriges Innovationsriksdag 2018 finns på: www.sverigesinnovationsriksdag.se

För mer information eller frågor kontakta:

Kristian Wirsén

• cirkulär ekonomi
  • borås

• Borås

Science Park Borås är en möjliggörare för innovationer i Boråsregionen. Med resurser från forskning och prototypframtagning skapar vi möjligheter för kommersialisering av produkter och tjänster. Science Park Borås skapar samhällsnytta och resultat tillsammans med akademi, institut, näringsliv, offentliga aktörer och det civila samhället.

Genom de olika aktörernas olika kompetenser och resurser skapas möjligheter att realisera idéer, utveckla och generera nya innovationer, produkter och tjänster på marknaden. Science Park Borås arbetar för en positiv samhällsutveckling genom cirkulär ekonomi.

Lisa Dohlnér Lundwall

Presskontakt Communications Officer +46 (0)701 86 70 08