Blog post -

Tvärlyckad Alumniträff i Mjärdevi Science Park

I lördags var en härlig dag. Trots att det fantastiska vårvädret lockade utomhus häll jag mig inomhus under så gott som hela dagen. Anledningen?

Linköpings universitets Alumniträff, naturligtvis! I år arrangerades den i Mjärdevi Science Park. Kopplingen mellan Mjärdevi och universitetet är mycket stark och av de över 6000 personer personer som arbetar här är väldigt många från Linköpings universitet. Exakt hur många vet jag inte, för det har vi inte undersökt, men det vi vet är att 90 procent av de anställda har akademisk utbildning och när man är ute och träffar folk i parken är det snarare en regel än ett undantag att man möter LiU-alumner.

Mjärdevi Science Park grundades för 28 år sedan just av den anledningen att bra idéer från Linköpings universitet behövde en plats där de kunde utvecklas och kommersialiseras och fortfarande är just närheten till Linköpings universitet en av de största anledningarna till att företagen finns just här.

Alumniträffen började med att Mjärdevi Science Parks VD Sten Gunnar Johansson och kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall hälsade välkomna och satte sårväl parken som staden Linköping i ett sammanhang och perspektiv.

- Mjärdevi är juvelen i kronan, sade Paul Lindvall bland annat.

Under resten av dagen framfördes 16 olika och spännande föreläsningar i fyra parallella spår. Jag var värdinna i en av föreläsningssalarna och fick därmed se fyra fantastiska föreläsningar:

M2M och smarta enheter
Här pratade Niklas Kvarnström från Tieto om hur olika stora och små maskiner pratar med varandra. En mycket intressant tanke var hur mycket vi är övervakade i dagens samhälle på gott och ont. Och om det är ”gott” eller ”ont” beror främst på hur informationen används. Ett målande exempel var de försök som genomförs på många platser och där älgar skickar SMS som berättar var de befinner sig. Om det är jägarna som tar emot informationen kan det kännas oetiskt, men när man använder informationen för att ta reda på hur ökad turism påverkar älgarnas utbredning känns det på ett helt annat sätt som nyttig och användbar information…

Så mäter man risken för självmord
Lars-Håkan Thorell från Emotra har tagit fram en mycket smart produkt som kan mäta elektrodermal hyporeaktivitet. På detta sätt kan man se vilka deprimerade personer som ligger i riskzonen för att begå självmord. Låter nästan otroligt, men när Lars-Håkan förklarar den mycket noggranna forskning som ligger bakom inser man att det här är en produkt som verkligen fungerar!

Attentec hade sedan två mycket spännande föredrag efter varandra. Förust ut var Lars Lundberg som visade Augmented Reality – alltså hur man på olika sätt ”förstärker” verkligheten. Ett exempel är de nationsflaggor som man ser i vattnet på TVsända simtävlingar. Ett annat exempel är hur en bilmekaniker med hjälp av specialglasögon kan få stöd med arbetsgången vid reparationer.

Därefter berättade Anders Englund om hur man skapar företagskultur och varför den är avgörande för ett bolags förmåga att skapa innovationer och tillväxt. Många, många bra tankar och idéer där Anders bland annat berättade hur man gör på Google.

Avslutningsvis en riktig energikick i form av Jonas Sjölin som är projektledare för LinköpingsBo2016. Alldeles intill Mjärdevi Science Park och Linköpings universitet kommer en ny stadsdel att byggas. Det unika är att vi hittills inte vet hur den ska se ut, för här ska alla medborgare få ha stor inverkan på utformningen. Ett så spännande projekt att alla åhörare lämnade salen med ett stort och förväntansfullt leende på läpparna.

Foto: Janne Wenäll, VTI

• föreläsning