Blog post -

Världskonferens för Teknikparker i Tallinn

Mjärdevi Science Park är en av de äldsta och mest kända teknikparkerna i världen. Vi är också medlemmar i IASP (International Association of Science Parks) och därmed deltar vi i den världskonferens som hålls varje år. I år arrangerades konferensen för 49:e gången och värdstad var Tallinn i Estland.

Vi från Mjärdevi Science Park var väl representerade. Dels ingår vår VD Sten Gunnar Johansson i IASP:s expertnätverk och dels var han moderator för en pitch session om “Soft Landing and Internalization Services”.

Emma Sköld Holmberg från Mjärdevi Science Parks skuggstyrelse 2011-12 deltog i en annan pitch session och berättade om hur skuggstyrelsen har arbetat.

Jag och Mary Spaeth från West of Scotland University presenterade ett paper som vi skrivit och som handlade om “Increasing social capital and social cohesion on science parks: Beyond the ordinary meeting place”. Det var första gången som ämnet social capital tagits upp på konferensen, så vi fick en del uppmärksamhet för detta, även om jag gissar att budskapet gick många av åhörarna förbi.

Men det är inte något som oroar mig alls. Det är helt enkelt så när man pratar om något nytt. Det tar ett tag innan det “går in”.

Jag brukar förklara genom att hålla upp tre fingrar i luften och påpeka att man behöver få till sig ett budskap minst TRE gånger innan man förstår det. Första gången har man inget alls att referera till och därför  har man mycket svårt för att ta till sig innehållet. Andra gången har man åtminstone hört talas om det förut och då kanske man reflekterar en kort stund innan man glömmer bort igen. Först tredje gången har man någon form av referensram - och det är NU som man börjar förstå!

Så nästa världskonferens - eller kanske näst-nästa, beroende på vad som händer däremellan - kan det hända att många av konferensdeltagarna börjar fundera på hur man inte bara bygger upp ekonomiskt kapital, utan dessutom förstår att det sociala kapitalet är det som utgör grunden för all form av mänsklig samverkan.

För det är ju aldrig så att ett företag plötsligt börjar samarbeta med ett annat företag. Det hela börjar alltid med att en människa träffar en annan människa. De upptäcker att de genom samarbete kan skapa ömsesidiga fördelar. Och samarbetet mellan företagen börjar etableras.

Våra tankar kring socialt kapital handlar om hur man som science park management på olika sätt kan hjälpa till att bygga upp ett stabilt socialt kapital, vilket är något mycket mer omfattande än att “bara nätverka”, även om vanligt nätverkande är en mycket viktig del i uppbyggnaden av socialt kapital.

(På bilen är det Estlands president som håller ett anförande vid världskonferensen. Bland annat är han otroligt stolt över att Skype kommer från Estland.)

• internationalisering
  • iasp