News -

Ericsson inviger globalt ICT-center i Mjärdevi Science Park, Linköping

ICT-centret i Mjärdevi Science Park, Linköping är det första av Ericssons tre globala, högteknologiska och energieffektiva center som invigs. Tillsammans blir de tre centren en ny bas för Ericssons drygt 25 000 forsknings- och utvecklingsingenjörer runt om i världen. Ett viktigt steg i Ericssons strävan att både tillhandahålla industriledande teknologi genom så kallade molntjänster och innovationer snabbare ska nå marknaden

Efter tillkännagivandet i september förra året inviger Ericsson nu det första av tre globala ICT-center. Centret i Mjärdevi Science Park, Linköping blir därmed en viktig resurs för företagets forskning och utveckling samt för tjänsteorganisationen.

I dag finns Ericssons testlabb och datacenter spridda över hela världen. Strategin blir nu att konsolidera dessa till de nya centren. De globala ICT-centren kommer att stödja Ericssons fullständiga produktportfölj. De kommer också att vara mycket mer energieffektiva då de har placerats i områden med tillgång till förnyelsebar energi och tillförlitliga elnät.

Graham Osborne, Vice President Global ICT-Center program, på Ericsson, säger:

- För oss är det här en mycket viktig milstolpe. Invigningen av det första globala ICT-centret visar hurEricsson, som den ledande informations- och kommunikationsteknikleverantören, tar ytterligare ett steg i sin resa mot ett uppkopplat samhälle. Genom att erbjuda branschledande, molnbaserad teknologi kommer centret att göra det möjligt för våra tvärfunktionella team att arbeta på nya sätt och samarbeta inom företaget. Det ger oss möjlighet att få ut kvalitetsprodukter och tjänster till våra kunder snabbare än någonsin tidigare.

Ericsson har sin största forskning- och utvecklingsverksamhet i Sverige med fler än 9 000 anställda. Nästa år planeras centren i Rosersberg, i Sigtuna kommun, och Montreal, i Kanada, att invigas. Centren är designade för mycket effektiv energiutnyttjande, hög flexibilitet och skalbarhet. Centren byggs i moduler vilket ger skalbarhet, vilket i sin tur säkrar ett effektivt nyttjande av kapacitet och utrymme. Ericsson uppskattar att kombinationen av arkitektur, design och val av plats kommer att minska energikonsumtionen med upp till 40 procent. Den väsentliga minskningen av koldioxidutsläpp är viktig i Ericssons vision om en mer hållbar framtid.

• internationell
  • ericsson