JB-gymnasiet i Mjärdevi Science Park satsar på certifieringar av eleverna

Inför läsårets start har JB-gymnasiet i Mjärdevi Science Park genomfört en stark nyrekrytering av lärare inom såväl nätverksteknik som programmering och webutveckling. På El- och energiprogrammet där inriktningen ligger på dator- och kommunikationsteknik, har man nu inlett en satsning på Microsoft Technology Associate, MTA-certifieringar för eleverna.

Jonathan Herlin skrev den 29 januari som första elev samtliga tre certifieringar som ingår i MTA IT Pro Exams. Resultat? Han klarade allihop, fantastiskt! Kurskamraten Johan Juhlander skrev två av proven och klarade båda. Han ska ta det tredje inom kort. JB Linköping med nätverksläraren Mikael Lindén i spetsen, gratulerar dem stolt!

Eleverna i årskurs 2 och 3 på EE-programmet jobbar inom kurserna i nätverksteknik mot MTA-certifiering som mål. De pluggar på certifieringsmaterialet (på engelska) från Microsoft och genomför praktiska laborationer i skolans nätverkslabb (bestående av 10 st HPG5 ESXi –servrar med Cisco och pfSense i nätverksdelen). Meningen är att de i åk 3 ska hinna ta sina certifikat innan de går ut till företagen på sin slutpraktik i april.

EE: yrkesförberedande program för de som vill jobba som IT-, support-, nätverkstekniker.
JB gymnasiet: En av Sveriges största friskolor med i dagsläget 30 gymnasieskolor i hela Sverige.
Microsoft Technology Associate är ett insteg mot MCTS, MCSA
MTA IT Pro Exams: