News -

Makerspace Linköping - Makerslink

Nu finns föreningen Makerspace Linköping som driver en hobby- och projektlokal dit alla är välkomna. I den femhundra kvadratmeter stora lokalen som ligger i Wahlbecks företagspark kan man jobba med exempelvis 3D-skrivare, virkning, wearables (kombinationer av textil och elektronik), CNC-maskiner, konsthantverk, cosplay-detaljer och mycket, mycket mer. Inte ens fantasin sätter sina gränser i de här sammanhangen.

- Makerspace Linköping är en ideell förening för alla makers, säger ordföranden Kristofer Skyttner. Det vi vill göra är att bidra till möten mellan olika typer av skapande verksamhet och tillhandahålla verktyg och lokaler för kreativa individer.

Makerspace Linköping blir därmed Linköpings nya ställe att mötas på för alla ”makers” det vill säga personer som vill skapa något utifrån egna och andras idéer.

- Det är nu under sommaren 2015 som vi har kommit igång med föreningen så allt är precis pinfärskt, säger Kristofer.

Medlemmar i föreningen får tillgång till vardaglig verksamhet inklusive workshopar med mera.

- Medlemmarna sträcker sig från nybörjare som vill komma igång med något nytt projekt till erfarna ingenjörer och vardagssnillen. Så det är oftast medlemmarna själva som håller i workshopar för att lära ut något spännande område, säger Kristofer. Vi lär och inspireras helt enkelt av varandra. Tillsammans bygger vi också upp hur lokalen ska se ut och fungera och knyter företagssponsorer som kan bidra till verksamheten.

Nyfiken på Linköping Makerspace? Klicka här! Den stora invigningen av lokalen kommer att ske i slutet av september.

• collegium
  • makerspace