Nyhetsbrev Mjärdevi Science Park oktober 2010

Vidarebefordra nyhetsbrevet

Vidarebefordra mycket gärna Mjärdevis nyhetsbrev till dina medarbetare och/eller kunder!
Den som vill teckna en egen prenumeration kan göra det här.

Sista anmälning till Ledarskaps(eftermid)dagen

Nu är det mycket hög tid att anmäla sig till Ledarskapsdagen i Mjärdevi som arrangeras den 12 oktober kl 14-17! Sista anmälningsdag är den 6 oktober.

Under eftermiddagen ger elitidrottsprofilerna Leif Boork och Hans Chrunak sin syn på ledarskap och grupputveckling, tankar som ofta kan överföras till både näringsliv och offentlig sektor.

Dessutom deltar en näringslivspanel bestående av Ewa Ljungesom är affärsutvecklare på Mjärdevi Science Park AB och ordförande i StyrelseAkademien Östsverige, Christer Mård som är regionchef för Svenskt Näringsliv och ordförande för Linköpings Hockey Club samt Lena Miranda som är vd för Skill.

Plats: Collegium, Teknikringen 7, Mjärdevi Science Park, Linköping

Pris: 650 kr + moms. Anmälan är bindande, men det går givetvis bra att skicka en ersättare vid förhinder.

Klicka här för att läsa mer om vad som händer under Ledarskapsdagen i Mjärdevi. I högermenyn på den sidan finns länken till anmälningsformuläret. När du fyllt i det kommer en bekräftelse på ditt deltagande via mail.

Mjärdevi Sopplunch "Möte med..." HiQ

Torsdagen den 28 oktober kl 11.45 - 13.00 möter vi Lars Stugemo som är VD och koncernchef för HiQ.

Läs mer och anmäl dig här.

IFS förvärvar 360 Scheduling

IFS har avtalat med ägarna till 360 Scheduling Ltd om förvärv av 100 % av aktierna i bolaget. Köpeskillingen betalas kontant. Förvärvet kommer att stärka IFS marknadsposition ytterligare inom service- och installationsbranschen, med särskild fokus på lösningar för ledning av servicetekniker.

US Navy valde SP Devices

SP Devices var nämligen det enda företaget som kunde erbjuda en konverterare med 12 bitar och 3,6 GSa/s.

"The Naval Surface Warfare Center Panama City Division (NSWCPCD) intends to issue a sole source purchase order to Signal Processing Devices Incorporated, 71 Commercial Street Suit 270, Boston, MA 02109, for procurement of the following commercial items: 1 each ADQ Tiger Digitizer and 1 each ADQ Development Kit. This purchase is not suitable for full and open competition for the following reasons. Signal Processing Devices was the only company found that could provide a converter with 12 bits and 3.6 GSPS."

Läs mer här.

Eat your heart out, Gucci!

På Galleri Ars Amandi i Mjärdevi finns det just nu handväskor. Av sten.

Ja, du läste rätt! Christer Lönngren är en gotländsk skulptör som arbetar i sten. Just nu ställer han ut på Galleri Ars Amandi som ligger precis bredvid ingången till Collegium. En del stenar av kalksten kan bli handväskor. Andra - av tyngsta och svartaste diabas - kan bli svävande fåglar. Christer skapar former utifrån de känslor som stenens individuella karaktär förmedlar.

- Det handlar om mina relationer till stenen och vad jag upplever finns i stenen, säger Christer.

Om Bengt Böckman har sagts att han är "magisk realist". I både måleri och grafik blandar han på ett surrealistiskt drömlikt vis husfasader och andra objekt, växtlighet och kryptiska texter med varandra.

- Mina bilder handlar alltid om drömmar, bilder, visioner och förhoppningar.

Sectra använder ny standard

Sectra, Europas ledande leverantör av säker telefoni, har tagit det strategiska beslutet att företagets produkter för säker talkommunikation ska anpassas till SCIP-standarden. Redan våren 2011 kommer produkterna Tiger och Panthon att stödja SCIP.

Brist på ingenjörer?

Den senaste statistiken från Sveriges Ingenjörer visar att arbetslösheten för elektro- och dataingenjörer är på väg ner och nu ligger runt en procent.

– Vad gäller IT-yrken bedöms efterfrågan att öka stadigt under det kommande året, vilket förväntas leda till att brist på arbetskraft blir ett växande problem. Bristen förväntas bestå långsiktigt, till en del beroende på ökande behov men också på att för få utbildas, skriver föreningen i sin analys.

Läs mer i Elektroniktidningen.

Hur lockar man en IT-talang?

Drygt 1 100 studenter från 27 lärosäten har svarat på Skills frågor i den första rikstäckande undersökningen om svenska IT-talangers förväntningar på utbildning och arbetsliv. I den framkommer bland annat vilka som är de populäraste arbetsgivarna (Ericsson kommer på fjärde plats), hur chefen förväntas vara, hur man ser på kollegor, arbetsuppgifter, miljö, lönenivåer och mycket mer.
Läs mer om undersökningen här.

Lediga jobb i Mjärdevi

Allt fler av företagen i Mjärdevi annonserar sina jobb via Mjärdevis hemsida
Gör det du också. Det är kostnadsfritt!

Prenumerera på Mjärdevis nyhetsbrev
Du som inte redan är prenumerant anmäler dig här.

• ledarskap
  • collegium