Vad är ett Makerspace?

Makerspacerörelsen är på stark frammarsch. Runt om i världen öppnas just nu dessa träffpunkter där kreativa människor med intresse av att skapa olika typer av fysiska produkter träffas och samarbetar med varandra. Genom att arbeta enligt open source, det vill säga aktivt dela kunskaper och erfarenheter inom olika områden kan man utvecklas inom sina egna projekt eller vara med och bidra till andras.

Här är lite siffror från UK, där det nu finns 97 makerspaces. De tre främsta anledningarna till att man kommer till makerspace är att umgås, att lära sig saker och att tillverka saker. Maker-rörelsen handlar just om att tillverka fysiska saker på alla möjliga och omöjliga sätt.

Här är en film från amerikanska Artisans Asylum som ligger i Somerville, Massachusetts, och är ett av världens största makerspaces:

I Sverige har VINNOVA insett att kreativa miljöer kan vara en bra grogrund för nya innovationer. Därför har man just haft en utlysning som riktat sig till projekt inom maker-området. Totalt ska fyra miljoner kronor fördelas över de antagna projekten.

I Linköping finns en nystartad Makerspace-förening, Makerspace Linköping, som just nu håller på att komma igång i en lokal om 500 kvadratmetrar i Wahlbecks företagspark. Klicka här för att läsa mer.

• vinnova
  • wahlbecks