Anmälningsläget till Linköpings största och roligaste stafettlopp - Mjärdevistafetten

Den 11 september arrangeras Mjärdevistafetten för nittonde året i rad med start, mål och växling i Collegiumparken i Mjärdevi. Med ungefär en vecka kvar till sista anmälningsdag är det 22 lag anmälda till Linköpings största stafettlopp.

- De flesta anmäler sig sent, det vet vi av erfarenhet, säger EvaMarie Törnström som är kommunikationschef på arrangerande Mjärdevi Science Park AB. Antalet deltagande lag brukar bli runt 150 stycken, men i år hoppas vi att få med ännu fler och komma närmare 200 deltagande lag.

Vilka är det som deltar i stafetten?

- Stafetten är öppen för alla. En hel del lag är kompisar som slagit sig ihop och hittat ett kul lagnamn. Många är studenter från Linköpings universitet eller från idrottsföreningar. Andra är jobbarkompisar som slagit sig ihop och bildat ett företagslag. Många av dessa företagslag är naturligtvis från Mjärdevi.

Mjärdevistafettens delsträckor går på gator, stigar och parker runt om i Mjärdevi Science Park intill Linköpings universitet. Varje delsträcka är cirka 3,2 kilometer.

- Mjärdevistafetten är både en folkfest och en seriös idrottstävling med chiptidtagning, rekordtider, olika klasser och prisutdelning till de främsta lagen i tidtagningsklasserna Damer, Herrar och Mixed. För de som inte vill springa på tid finns en promenadklass och där startar alla i laget samtidigt, efter det att tidtagningslöparna kommit iväg.

Men Mjärdevistafetten är inte bara löpning. Det är också en spännande folkfest med många åskådare som samlas i Collegiumparken för att heja på sina vänner eller kolleger. Det finns möjlighet att köpa en matbit och dryck och för de som har deltagit i själva loppet är utlottningen av fina priser på nummerlapparna en av höjdpunkterna.

- I år lottar vi bland annat ut flygresor med SAS till valfri destination i Europa och flygresor med KLM till valfri destination i Sydamerika samt träningkort och massor med mindre priser.

Vad vill du säga till dem som funderar på att anmäla sig?

- Att om de gillar att röra på sig ska de naturligtvis få ihop ett lag och anmäla sig till ett av Linköpings roligaste idrottsevenemang!

Läs mer på http://www.mjardevi.se/sv/service/mjaerdevistafetten-2014

• löpning
  • idrott
  • friidrott
  • stafett
  • priser
  • flygbiljetter
  • chiptidtagning
  • mjärdevistafetten
  • collegiumparken

Mjärdevi Science Park utvecklas nu som tredje generationens science park och firar under 2014 sitt 30-årsjubileum.