creActive Mjärdevi fyller ett år – och förväntningarna har överträffats!

Den 17 september har mötesplatsen creActive Mjärdevi varit öppen i ett år. Resultatet har varit långt över förväntan – antalet besökare har varit över 28 000 och antalet event som arrangerats av olika aktörer har varit över 600. Många Demolaprojekt har haft creActive som sin fasta punkt i tillvaron. Fyra nya företag (minst) har sett dagens ljus i och med att man kunnat använda creActive som kostnadsfri arbets- och mötesplats medan man utvecklat sin affärsidé.

- Vi är så oerhört glada över allt positivt gensvar, att vi har nått fram till så många och nått så goda resultat trots att creActive Mjärdevi är ett helt nytt koncept, säger Christoffer Rosendahl som är Mjärdevi Science Park AB:s creAktör.

Crowdsourcad mötesplats
creActive är en crowdsourcad mötesplats på 750 kreativa kvadratmetrar i hjärtat av Mjärdevi Science Park i Linköping. Öppettiderna för drop-in är vardagar mellan 08-16 och man bjuds alltid på bubbelvatten, kaffe, te och WiFi. Här finns också mikrovågsugnar och kylskåp för den som tar med matlåda.

- Med crowdsourcad menar vi att många olika typer av aktörer på olika sätt och tillsammans med varandra bidrar till creActive och dess utveckling, säger Christoffer. Aktörerna kan vara offentliga, komma från näringslivet eller vara studenter. Alla kan vara medskapare när en del bidrar med pengar, andra med idéer, en del med tid och kunskaper och ytterligare andra med event eller olika typer av innehåll.

Där människor möts och idéer föds
Mjärdevi Science Park AB är sammanhållande för creActive under mottot ”Där människor möts och idéer föds”. creActive drivs inte med vinstsyfte utan syftet är att skapa möten mellan exempelvis studenter, företag och forskning.

- Tillsammans med våra medskapare utvecklar vi en kreativ och stimulerande plats för de där spännande mötena mellan olika typer av människor. Något som i förlängningen leder till mer innovationer, mer entreprenörskap och mer möjligheter.

Många studenter kommer till creActive för att plugga, fika, träffa företag och blivande arbetsgivare, spela biljard, kasta pil och för att delta i den stora floran av öppna event.

- Dessutom arrangerar studentorganisationerna egna aktiviteter här, säger Christoffer. Exempelvis anordnade LinTek i våras en frukost där Mjärdeviföretagen Sectra och ARRIS berättade hur de arbetar med rekrytering och hur de ser på sina blivande medarbetare. Det blev en hel del aha-upplevelser för de deltagande studenterna.

Företag och organisationer använder inte bara creActive som utvecklande mötesplats eller alternativ work-space, man anordnar också olika typer av event och öppna seminarier.

- En mycket glädjande trend är att företag och organisationer i allt större utsträckning samarbetar när det gäller arrangemang, säger Christoffer. Då bidrar creActive verkligen till de här mötena över gränser.

Betala om du vill
Förutom att vara unik som mötesplats är creActive också unikt när det gäller betalmodellen.

- Eftersom vårt mål är att stötta alla goda idéer och aktörer, vare sig de har pengar eller ej, tillämpar vi ”Pay-What-You-Want”. Det innebär att den som gör en bokning av creActive inför ett event själv väljer vad denne vill betala. Studenter, nystartade företag och andra med begränsade resurser kan välja att betala noll kronor. De som har mer pengar kan välja att betala mer och vet samtidigt att de därmed stöttar innovation och entreprenörskap.

Mer kultur i Mjärdevi!
Med det första årets erfarenheter fortsätter nu creActive Mjärdevi sin utveckling. Även fortsättningsvis i tätt och lyhört samarbete med dagliga besökare och arrangörer.

- Vi tar dagligen emot feedback kring hur vi kan utveckla creActive. Exempelvis kan den kapacitet vi byggt upp för arrangemang som East Sweden Hack och Y-Lan nu erbjudas även andra arrangörer av liknande aktiviteter. Vi jobbar också för att det ska hända mer med bäring på kulturella uttrycksformer eftersom vi tror på det oväntade och att kultur och teknologi har mycket att mötas över när det gäller inspiration och kreativitet.

Mer information: Christoffer Rosendahl

• Art, Culture, Entertainment

• demola
  • studentorganisation
  • student
  • kreativitet
  • pay what you want
  • kulturell uttrycksform
  • teknologi
  • kultur
  • medskapare
  • mötesplats
  • crowdsourding
  • creactive

Mjärdevi Science Park utvecklas nu som tredje generationens science park och firar under 2014 sitt 30-årsjubileum.