Dataton bygger nytt i Mjärdevi Science Park

Dataton är ett av Linköpings nu levande äldsta IT-företag som flyttade hit från Stockholm 1974 och som firar 40-års-jubileum nästa år. Företaget har redan från starten koncentrerat sej på utveckling och marknadsföring av egna produkter vars syfte är att berika upplevelser i offentliga rum med hjälp av avancerad teknik, men där produkterna ändå ska vara lättillgänglig för både kunderna och användarna.

De allra första produkterna bestod i ett för den tiden avancerat ljud-syntesizer-system med möjligheter att styra även ljus och bilder i form av diabilder. Kundgruppen var initialt musikhögskolor och kultur-institutioner, men med en tilltagande internationalisering kom den dominerande kundgruppen att utgöras av event-arrangörer, mässor, teatrar, museer med flera.

Dataton har inte sina rötter i Linköpings högskola. Grundaren Björn Sandlund flyttade till Linköping med fru och småbarn helt utan föregående förankring och många av personalen kommer också utifrån. Under årens lopp har Dataton funnits på ett antal adresser i hyrda lokaler i Linköping, senast mitt i krogkvarteren på Ågatan i centrala Linköping.

- Jag minns dock hur jag med spänning följde tillblivelsen av Mjärdevi Science Park och förstod tidigt att detta område borde vara det, där Dataton slutligen hamnade, säger Datatons VD Björn Sandlund. I sällskap med mina små barn som var dåliga på att sova på nätterna gjorde vi nattliga utflykter i området och fantiserade om vilken tomt som Dataton skulle kunna bygga sitt drömhus på. Det här var tidigt 80-tal, men det fanns varken tid eller ekonomiska resurser till sådant vid den tiden.

När nu tiden åter blivit mogen att flytta efterson nuvarande lokalerna börjat bli för trånga och orationella för verksamheten blev Mjärdevi Science Park både ett naturligt och ett ultimat val.

- Vi har på senare år haft ökade kontakter med företag i området och vi har tydligt känt att det här är teknikpulsen finns, säger Björn Sandlund. Här går folk lika fort till lunch-ställena som de gör i Kista, här pratar man snabbt och ivrigt om teknik och business - detta är ett område som vi både kan få styrka av och säkert också berika med vår egen närvaro. Efter att ha kollat lite på vilka företag som dominerar i området brukar jag tänka: Mjärdevi Science Park behöver inte bara företag som kan förlänga livet (medicinsk teknik) eller förkorta det (millitär teknik), det är dags för Mjärdevi Science Park att hysa företag som berikar livet medan det pågår! Vi hoppas vi får många efterföljare.

Dataton kommer att bygga sig en helt egen byggnad i Mjärdevi Science Park.

- Bygget startar i slutet av juli och ska byggas på rekordtid. Vi räknar med att det ska stå färdigt för inflyttning den första januari. Må vara så att det är en och annan vägg kvar att skruva upp, men vi ska i alla fall flytta in då!

Dataton förväntar sig mycket av flytten:

- Vi förväntar oss att med hjälp av en helt unik byggnad stärka vår egen profil, vilket ökar motivationen hos oss själva och gör oss mer attraktiva hos befintliga och nya kunder. Vi förväntar oss också att både läget och husets utformning kommer underlätta rekryteringen av kvalificerad personal, vilket ju är den enskilt viktigaste faktorn inför den expansion som vi både förväntar oss och som vi ser som nödvändig ifall vi ska bibehålla vår internationella topp-position inom vår nisch.

Datatons produkter har under många år används i dom mest prestigefyllda offentliga sammanhang för att skapa spännande audiovisuella upplevelser, t ex dom senaste tre olympiaderna, världsutställningar, melodifestivaler och mycket mer.  Mera info av den sorten finns det gott om på Datatons hemsida: www.dataton.com. Dataton har också under dom senaste sju åren uppvisat en osedvanlig hög lönsamhet, vilket möjliggör den här satsningen på egen fastighet med expansionsplanerna.

Datatons nybygge är ritat av den välkända stockholmsarkitekten Petra Gipp som på senare år fått många utmärkelser, och ska byggas av linköpingsföretaget Kron & Karlsson Bygg AB

Mer information:
Björn Sandlund, VD, bjorn@dataton.se