Dataton flyttar till Teknikringen i Mjärdevi Science Park

Dataton flyttar till nybyggt huvudkontor i Mjärdevi

Nu är allt äntligen klart och Dataton har flyttat in i sitt nybyggda huvudkontor på Teknikringen 22 i Mjärdevi Science Park.

Företaget, som är ett av Linköpings äldsta teknikföretag, utvecklar audiovisuella produkter vars syfte är att berika upplevelser i offentliga rum. Den i dagsläget största produkten är presentationssystemet WATCHOUT som används för att skapa, styra och spela upp shower som visas av flera projektorer eller skärmar. Det är till exempel WATCHOUT som styr nyårsshowen som projicerades på slottsfasaden i Linköping.

Nyligen installerades ett WATCHOUT-system för att spela upp innehållet till världens största videovägg på Suntec-mässan i Singapore. Väggen, som tilldelades världsrekordstiteln av Guinness rekordbok i september, består av 664 stycken skärmar och mäter 60 meter lång och 15 meter hög.

Riktigt så stor är inte projektionsytan i Datatons nya hus men möjligheten att kunna ha den 25 meter långa böjda duken var avgörande när företaget valde att investera i ett eget hus.

– Våra tidigare lokaler på Ågatan var för små, men framförallt saknade vi möjligheter att på ett bra sätt kunna visa upp våra produkter för kunder och partners. Efter att ha tittat på en rad lokaler utan att hitta de stora ytor vi behöver bestämde vi oss helt enkelt att bygga vårt egna specialanpassade hus, säger Lars Sandlund, organisationschef på Dataton.

Huset som är ritat av den välkända Stockholmsarkiteten Petra Gipp har med sitt unika utförande redan lockat stor nyfikenhet bland grannföretagen i Mjärdevi.

– Självklart vill vi med det här speciella bygget öka motivationen och arbetsglädjen hos oss som jobbar på Dataton. Men vi vill också stärka vår profil i närområdet för att kunna knyta nya kontakter och rekrytera nya förmågor. Inom vår bransch är vi världsledande och alla som är verksamma inom den känner till oss. På hemmaplan är det få som har koll på vilka Dataton är, det vill vi ändra på.

Bilder: Suntec, Singapore. Ladda ner högupplösta bilder från Datatons hemsida.

Om Dataton

Dataton grundades 1973 och utvecklar mjukvara och hårdvara för audiovisuella upplevelser. Huvudprodukterna är presentationssystemet WATCHOUT, audioguiden PICKUP samt mediaspelaren WATCHPAX. Datatons produkter säljs över hela världen genom ett nätverk av återförsäljare och distributörer. Företaget har sitt huvudkontor i ett nybyggt hus i Mjärdevi, ritat av arkitekt Petra Gipp.

Mer information finns på www.dataton.com eller kontakta: Jacquie Sjödin, Dataton AB
Tel: 070 3047569  Email: jacquie@dataton.se

• dataton