Innovationsvecka i Östergötland

East Sweden/Östergötland är en expansiv kunskaps- och innovationsregion med en uppsjö av internationella företag, traditionell industri i kombination med små innovativa tillväxtbolag liksom världsledande forskning och utbildning. Vecka 45 arrangeras en innovationsvecka med evenemang som manifesterar regionens styrkeområden.

Med regionala styrkeområden såsom visualisering, uppkopplade system och produkter, avancerade material, hållbara systemlösningar samt effektiv logistik spänner vår innovationskraft över allt från uppkopplade fordon till att visualisera det som tidigare varit okänt för oss.

Under de närmaste decennierna, bland annat med anknytning till Ostlänken, kommer regionen att genomgå en attraktiv förvandling. Nya stadsdelar kommer att växa fram, flera tusen bostäder byggas och resecentrum anläggas för att knyta ihop inkommande trafik med kollektivtrafik. Utbyggnaden av regionen kommer att ske med fokus på smarta lösningar avseende hållbarhet och miljöpåverkan. Det kommer att skapa förutsättningar att tänka på helt nya sätt och använda många nya innovationer med grund i näringslivet och i anslutning till forskningen vid Linköpings universitet.

- Vi hoppas att våra styrkeområden ska kunna användas för att utveckla såväl tillväxtföretag som mer mogna företag och verksamheter inom mer traditionella branscher, säger Anita Jernberger, ordförande i regionalutvecklingsnämnden inom Region Östergötland. Under kommande år kommer vi att arbeta för att skapa "krockar" mellan våra styrkeområden och olika branscher, tillägger hon.

Vecka45 erbjuder evenemang i hela regionen

- Årets innovationsvecka är uppbyggd kring våra regionala styrkeområden. Genom att sprida ut Vecka45 över hela regionen, och förlägga programmet i våra fem största städer hoppas vi öka kännedomen om detta arbete liksom inspirera till nya idéer framåt. Vi vill både injicera ny kunskap och locka till ökad delaktighet från både näringsliv och offentlighet, tillägger Anita Jernberger. Två för oss viktiga motorer i detta arbete är våra två Science Parks; Mjärdevi Science Park och Norrköpings Science Park.

Det internationellt högt rankade Linköpings universitet har Campus i Linköping och Norrköping samt på Lidingö, utbildar attraktiva medarbetare för såväl den svenska och internationella arbetsmarknaden. Genom världsledande forskning tillför Linköpings universitet regionens näringsliv med ny kunskap som kommer att bygga konkurrenskraft för regionens näringsliv i framtiden. 2015 är året då Linköpings universitet firar 40-årsjubileum.

-Under veckan kommer vi att fira lite extra med LiU Game Awards. Det är en tävling som etablerat LiU och campus Norrköping som ledande när det gäller visualisering och nya medier, säger Helen Dannetun, rektor vid Linköpings universitet.

Kolla in programmet här!

• vecka45
  • region östergötland
  • east sweden
  • norrköping
  • finspång
  • motala
  • mjölby

Mjärdevi Science Park är ett kommunägt bolag som arbetar för att erbjuda optimala tillväxtförutsättningar för innovativa företag och tillväxtmiljöer i Linköping. Vi vill få människor och företag att utvecklas och driver även mötesarenan creActive Mjärdevi på Teknikringen 7.