Kreatel - Resan från startup till storföretag

Nu finns den – boken om Kreatel. Författare är Lasse Bengtsson som var VD i det växande företaget. När han slutade efter närmare tio år hette det inte längre Kreatel utan Motorola. Och i dagsläget har företaget bytt namn ännu en gång. I december 2012 förvärvade ARRIS Motorola Home för 2,35 miljarder USD.

- Idén kom efter att jag hade slutat på Motorola, berättar Lasse. Jag hade ju nämligen lärt mig oförskämt mycket genom den här resan och kände att jag ville dokumentera mina erfarenheter.

Så Lasse började skriva. De från början rudimentära anteckningarna kläddes på med allt mer fakta.

- Man kan se den som en ledarskapsbok, förklarar Lasse. Jag har nämligen aldrig stött på en arbetsplats med så många engagerade personer, både i möjligheter och i svårigheter. Därför vill jag understryka att Kreatels framgångar beror på den gemensamma företagskulturen – det är absolut inte någon enmansshow.

Lasse understryker samtidigt att han har valt ut de delar som han personligen tyckt varit viktiga. Väl medveten om att andra personer kan ha annan syn på händelserna har han låtit flera andra och initierade personer läsa igenom texten innan den gick till publicering.

- Den innehåller både misslyckanden och succéer.

Boken är uppdelad i tre delar där den första beskriver IPTV-marknaden för att ge läsaren ett perspektiv på de händelseförlopp som senare beskrivs. Den andra delen beskriver själva resan med Kreatel. Den tredje delen innehåller Lasses egna reflektioner och lärdomar av det som skedde, exempelvis värdering av företag, positionering, investeringar, lean innovation, ledarskap och kultur.

Så småningom kommer boken att finnas i handeln. Flera högskolor har också visat intresse för att använda den i sina entreprenörskapsprogram. Om du vill ha ett exemplar redan nu kan du maila publishing@curovis.se

Mer information: Lars Bengtsson, 0707-34 60 45

Lars Bengtsson är affärscoach på LEAD företagsinkubator.

• kreatel
  • startup