Nihal ska utveckla Internationella Mjärdevi

Mjärdevi Science Park med 300 företag och 6 000 anställda är en mycket internationell miljö. Många företag har utländskt ägande eller utländska samarbetspartners. De som arbetar i Mjärdevi kommer från 25-30 olika länder. Linköpings universitet har ett 1000-tal internationella studenter.

Allt detta ska avspeglas i Mjärdevi Science Parks verksamhet och aktiviteter. Mjärdevi Science Park vill bidra till att vi alla, även vi som kommer från Sverige och Linköping, ska känna att vi är en integrerad del av en global värld.

Nihal Mohamed är projektledaren som under det kommande året kommer att utveckla Mjärdevi Science Park ur en internationell synvinkel.

- Jag kommer att jobba med många olika grupper, säger Nihal. Främst kommer jag att inrikta mig på internationella studenter vid Linköpings universitet, på Mjärdevianställda som kommer från andra länder och vill träna upp sin svenska samt på akademiskt utbildade från andra länder som inte har fått något jobb i Sverige än.

Det här kommer att göras genom en stor mängd olika aktiviteter som exempelvis frukostföreläsningar, lunchföredrag, bokkaféer, språkkaféer och After Work med olika teman. Alla kommer att återfinnas i Mjärdevi Science Parks kalendarium.

- Jag tycker att det här är väldigt kul och spännande säger Nihal. Jag tycker om att träffa och lära känna många olika människor. Man utvecklas när man lär sig mer om andras kultur och miljö.

Målet är att göra Mjärdevi Science Park mer internationellt på ett lokalt plan genom att skapa möten mellan nationella och internationella människor så att man kan utvecklas tillsammans. Bland annat ska en av de inplanerade After Work handla om att välkomna Saabs nyanställda brasilianare och deras familjer till Sverige.

- I min värld är alla lika mycket värda oberoende av bakgrund, säger Nihal. Det som är viktigt är hur man tänker. Jag vill vara med och skapa nytt och därmed hjälpa andra till ett bättre liv.

Nihal brinner för jämställdhet, mångfald och integration.

- Vi är mycket glada över att ha Nihal hos oss, säger Mjärdevi Science Parks VD Lena Miranda. Hon formligen strålar av positiv energi och har redan tagit ett stort antal viktiga kontakter. Mjärdevi Science Park har redan nu en stor andel internationella medarbetare och på det här sättet kan vi bli ännu bättre på att ta hand om dem.

Mer information:

Nihal Mohamed, projektledare Mjärdevi Science Park AB, nihal.mohamed@mjardevi.se, 0727 250 373

Lena Miranda, VD Mjärdevi Science Park AB, lena.miranda@mjardevi.se, 0705 295 645

• integration
  • jämställdhet
  • språkkafé
  • frukostföreläsning
  • lunchföreläsning
  • mångfald
  • internationalisering

Mjärdevi Science Park är ett kommunägt bolag som arbetar för att erbjuda optimala tillväxtförutsättningar för innovativa företag och tillväxtmiljöer i Linköping. Vi vill få människor och företag att utvecklas och driver även mötesarenan creActive Mjärdevi på Teknikringen 7.