Accelerator-bolaget Sellamigo vinnare i pitch-tävling

Förra veckan gick årets första Demo Day av stapeln – finalen på Science Parks åtta veckor långa Accelerator-program för entreprenörer. Under tisdagskvällen fick deltagarna pitcha sina affärsidéer för allmänheten, investerare och en expertjury. I slutet av kvällen stod det klart att Sellamigo tog hem segern och prischecken på 10 000 kr.

Under åtta veckor har åtta drivna entreprenörer, tillsammans med Science Park intensivt arbetat med sina affärsidéer. Fokus i programmet har varit utveckling av befintliga idéer och ambitionen för entreprenörerna har varit att bli nästa generation av tillväxtföretag.

Vårens Accelerator-bolag

Vårens omgång var den femte sedan programmet startade 2016. Precis som många tidigare omgångar har programmet under våren haft både svenska och internationella deltagare och affärsidéerna har varit både tjänster och produkter.

• Footly – En tjänst som förenklar processen att bli av med gamla saker och samtidigt gör det möjligt för användaren att både spara pengar och minska sitt ekologiska avtryck.
  • Magnea – En unik sensor och avancerad rörelsedetektering som gör det möjligt för patienter och seniorer att öka sin fysiska aktivitet.
  • Green Matters – Skapar heminstallerade smarta växtlådor, styrda av smarta sensorer och algoritmer.
  • Sellamigo – En digital tjänst för att förebygga och minska sadelstölder.
  • MyUniBoard – Använder modern teknik för att omvandla nackdelarna med konventionella anslagstavlor till fördelar.
  • TelpMe – En molnbaserad undervisningsprogramvara som hjälper användaren att bli mer bekväm i säljsamtal.
  • Melaninboxes – Prenumerationsboxar för hud- och skönhetsprodukter.

Pitch inför publik

Under den stora finalen var det upp till bevis för entreprenörerna då de på bara fem minuter skulle presentera och sälja in sina affärsidéer inför en expertjury och stor publik med bland annat investerare från Jönköpings län.

Juryn, bestående av Charlotte Bruun från, Region Jönköpings län, Regionsfastigheter, Pernilla Ljungberg från NY Collective, Erik Ydrén från Almi Invest samt Henrik Engqvist från Science Park, bedömde entreprenörerna utifrån ett antal parametrar: skalbarhet i affärsidé, entreprenöriellt driv och framsteg under programmets gång. Vinnaren tilldelades 10 000 kr i utvecklingspengar, och i slutet av kvällen stod Sellamigo som vinnare.

Juryns motivering:

”Genom att tydligt identifiera ett behov på marknaden har Sellamigo lyckats ta fram en tjänst med stor affärspotential. Företaget utnyttjar ett befintligt system och tar en viktig och oberoende roll i en redan pågående verksamhet, vilket resulterar i fördelar för både individer och samhälle.”

– Accelerator-programmet har varit värdefullt för mig för att jag fått värdefulla kontakter som jag inte skulle träffat annars. Nya tankesätt och idéer har också skapats i samband med de föreläsare som varit delaktiga. Jag är superglad att Sellamigo vann, det betyder mycket att andra tror på oss och att vi är på rätt väg, säger Karolina Malmlöv, som grundat Sellamigo.

Sadelregister vinnare i hård konkurrens

Sellamigo är ett digitalt sadelregister som ska förebygga och minska sadelstölder. Hästsadlar är stöldbegärliga produkter och Sellamigo möjliggör för enkel registrering både vid nyproduktion och eftermarknad vilket kommer minska stölderna. Ett starkt team med spetskompetens står bakom tjänsten som har fått bra respons från användare. Tjänsten ger flera mervärden till främst sadeltillverkare men även privatpersoner, återförsäljare och försäkringsbolag och erbjuds redan på en internationell marknad.

Ny upplaga av Accelerator-programmet i höst

– Det har varit väldigt spännande att jobba med casen i vårens Accelerator-program. Intressanta team och utmanande idéer. Demo Day är bara ett sätt att visa upp vad som finns på gång och det är klart det kan vara svårt att jämföra casen för att bara utse en enda vinnare för dagen. Jag ser att alla under de åtta veckor som gått har gjort framsteg men resan har bara börjat. Till hösten siktar vi på ett nytt program, säger Tobias Dahlberg, ansvarig affärsutvecklare för Accelerator-programmet.

I höst är det dags för en ny upplaga av Accelerator-programmet. Här kan du läsa mer om programmet och anmäla intresse.