Combiplate effektiviserar e-handeln, får prestigeorder från franska La Poste

Utvecklingsbolaget Combiplate AB, med hemmabas i Jönköpings Science Park har i samarbete med systerföretaget RENZ Frankrike och franska postoperatören LaPoste installerat intelligenta post- och paketboxar i två centrala fastigheter i Paris.

Intelligenta post- och paketboxar ger nya möjligheter för distanshandel direkt till bostaden eller jobbet – utan att avsändare och mottagare behöver träffas. Resultatet är minskade kostnader, nöjdare mottagare och mindre miljöpåverkan.

E-handeln ökar från 5 till 13 procent

Enligt Handelns Utrednings Institut beräknas e-handeln om fem år ha ökat från dagens 5 procent till hela 13 procent av den totala detaljhandelsomsättningen.

- När näthandeln växer kommer också en ökad förväntan från konsumenten på snabbare leveranser till hemmet och möjlighet till smidiga returer säger Lars Birging vd på Combiplate. Vårt system effektiviserar hanteringen och kunden får direkt meddelande via SMS, mail och display i bostaden om att paketet finns på plats.

Den formella invigningen av installationerna gjordes den 15 januari  av Delphine Desgurse, direktör för Innovation och e-tjänster på LaPoste, som i sitt tal berörde samarbetet mellan Combiplate, Renz och La Poste och uttryckte en förhoppning om att resultatet av denna första installation skapar värde både för de boende och de postala operatörerna.

Fakta:

La Poste är en av Europas största postala operatörer och Frankrikes näst största arbetsgivare med drygt 260,000 anställda.

Combiplate är ett Jönköpingbaserat utvecklingsbolag inom inbyggd elektronik och webbportaler med världspatent på en lösning för intelligenta paket och postboxar.

RENZ är den ledande tillverkaren av paket- och postboxar i Europa med tillverkning i Tyskland, Frankrike, Storbritannien samt Polen. RENZ omsätter 75 miljoner euro och har 660 anställda är huvudägare till Combiplate.