​Följer sin passion, blir chokladhantverkare på heltid

En dröm att driva eget, en passion för choklad och en ren tillfällighet – det är de tre hemliga ingredienserna i Backamo Choklads recept. Agnes Jacobsen driver Bankerydsföretaget Backamo Choklad & Frukt AB. Idén till företaget fick hon plötsligt en sommarnatt förra året.

Det var efter att Agnes, som av en slump hade råkat avnjuta lite torkad frukt hon fått av en väninna tillsammans med en bit choklad som allt började. Men det fanns mer som låg till grund för Agnes affärsidé. Att driva eget, få vara kreativ och arbeta på sina egna villkor var något hon länge hade velat testa. Eftersom hon alltid har älskat choklad hade hon ett halvår tidigare gått en kurs inom chokladtillverkning. På något sätt kom allt samman den där sommarnatten och idén att torka frukt och lägga den på choklad blev där och då till en affärsidé.

– Jag ville skapa en produkt som jag kan vara stolt över, som är ekologisk, rättvis, god och snygg. Det finns fortfarande mycket barnslavarbete inom chokladindustrin så det var en av de viktigaste aspekterna. Det ska vara rent, det ska vara rättvist och det ska smaka gott, säger Agnes.

Mycket tid har lagts på att hitta rätt leverantörer och råvaror som både smakar gott och är ekologiska. Bara det bästa är gott nog för Agnes som ville skapa en så ren produkt som möjligt, utan tillsatser. Den mörka chokladen kommer från ett kvinnokooperativ från Ecuadors regnskogar. Där odlas den ädla Nacional-kakaon i harmoni med naturen på samma sätt som man gjort i århundraden. Kakaobönan växer inte på stora plantager utan varje medlem har sin egen trädgård med några fåtal träd, vilket gör att de tar upp smak från närliggande växtlighet – såsom kaffe och mango. Detta gör att bönan och därigenom chokladen får en väldigt speciell smak. Och att chokladen ska vara något speciellt är precis vad Agnes jobbar för.

Choklad för finsmakaren

De olika smakkombinationerna på chokladen har Agnes experimenterat fram. I sortimentet finns i dag sex olika smaker med både mörk choklad och mjölkchoklad som bas. De torkade bären, de rostade nötterna och övriga ”pålägg” placeras ovanpå kakan vilket gör att chokladen får ett unikt utseende. Att skapa något som både smakar bra och är vackert för ögat var för Agnes självklart.

– Chokladen ska vara fin att ge bort och njuta av själv på en fredagskväll – eller när som helst. Man skall kunna njuta med gott samvete, förklarar hon.

Agnes kommer att fortsätta experimentera och utveckla nya smaker med tiden. Hon vill skapa annorlunda smaker för finsmakare – något hon hittills lyckats med, bland annat med en mörk chokladkaka toppad med frystorkad blåmögelost, valnötter och fikon i sortimentet.

Oftast trycker vi oss choklad snabbt och får sedan dåligt samvetet för det. Agnes vill ändra på det och höja chokladens status, göra det mer njutbart.

-Vin och choklad är två väldigt liknande njutningar, säger Agnes. De flesta av oss har lärt sig att dricka vin på ett njutningsbart sätt, däremot har chokladen inte haft den turen. Oftast har man ett favoritvin men ingen favoritchoklad från en viss region.

Precis som det finns det många olika typer av vin, finns det många olika chokladsorter. Dessutom är choklad en hälso-bomb, då pratar vi tyvärr inte om mjölkchokladen utan choklad med 60 % kakao eller mer.

Fakta om Backamo Choklad
Backamo Choklad & Frukt AB ägs och drivs av Agnes Jacobsen. Företaget tillverkar och säljer exklusiv ekologisk choklad och konfektyr. Under våren 2017 deltog Agnes med sin verksamhet i Science Park Jönköpings intensivkurs Kickstarta ditt företag.

Mer information:
För mer information kontakta Agnes Jacobsen på telefon 076-808 15 15 eller e-post: agnes@backamochoklad.se.

Besök gärna www.backamochoklad.se för mer information och högupplösta pressbilder.

• backamo choklad
  • chokladtillverkning