Positivt besked för Brunnshögs och Science Villages framtid

Beskedet från Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, innebär att de av Länsstyrelsen tidigare prövade planområdena i Brunnshög ligger utanför beredskapszonen och Länsstyrelsen har nu meddelat Lunds kommun att de aktuella detaljplanerna kan vinna laga kraft.

Nu är det klart att ESS säkerhetsklassas i kategori 2. Det innebär att beredskapszonen på 700 meter inte påverkar bebyggelsen i de planerade Brunnshögsområdena. Lunds kommun har fått besked från Länsstyrelsen att planerna nu kan vinna laga kraft och utbyggnadsprocessen fortsätta som planerat. Här har vi samlat frågor och svar om ESS och planerna i Brunnshög.

Även inom beredskapszonen på 700 meter från ESS kommer det fortfarande att vara fullt möjligt att ha bebyggelse inom zonen. Det kommer finnas en beredskap som gör att man vet hur man ska agera om det skulle ske en olycka på ESS. Utanför zonen behöver kommunen och byggaktörerna inte förhålla sig till beredskapskategorin över huvud taget när man planerar bebyggelse.

– Strålsäkerhetsmyndigheten har gjort ett gediget arbete. Det känns nu tryggt och inspirerande att det finns förutsättningar och underlag att kunna fortsätta arbetet med Science Village Scandinavia samt Brunnshög när vi fått klartecken från länsstyrelsen samt regeringen, säger Marcus Horning, stadsbyggnadsdirektör i Lunds kommun.

Sedan tidigare har Länsstyrelsen även upphävt detaljplanen för Science Village Scandinavia, SVS, som ligger intill ESS. Lunds kommun har överklagat detta beslut till regeringen som nu har till uppgift att pröva om upphävandet var riktigt eller ej. I dagarna skickar kommunen in ett yttrande till regeringen som gäller detaljplanen för Science Village där det nya underlaget kring säkerhetsklassning och beredskapszon är ett viktigt underlag. Förhoppningen är att snabbt få ett lika positivt besked kring den planen så att utvecklingen av Brunnshög kan gå vidare även där.

• Lokal/regional påverkan

Ludvig Duregård