Det är inne att vara ute: Scouterna siktar på att bli ännu fler – Nu drar höstens rekrytering i gång

Scouternas rekrytering av nya medlemmar är ett gemensamt arbete både på nationell och på lokal nivå där 1 100 kårer rekryterar. Under 2015 ökade Scouternas medlemsantal med sju patruller i veckan, en om dagen, vilket är 2 300 nya scouter. Målet för 2016 är att öka medlemsantalet ytterligare med 3,5 procent eller 2 300 scouter. Höstterminen är fylld av nyheter som Free being me, ett program med målet att stötta barn och unga att utveckla bättre självkänsla, Demokratijamboree 2016 i Västerås där över 1 000 scouter samlas för stämma, arrangemanget Upplev 2016 där årets tema är barnkonventionen och mänskliga rättigheter. Scoutkårerna startar sin terminsverksamhet nu, i slutet av augusti eller början av september.

– Vi arbetar för att behålla medlemmar och rekrytera nya. Scouterna gör något som uppskattas och behövs. Medlemmarna gillar att vi har äventyr för killar och tjejer ihop, lär genom att göra och tillbringar mycket tid utomhus. Det är helt enkelt inne att vara ute, säger Caroline Thunved, kommunikationschef på Scouterna.

Höstens nyheter är flera. I programmet Free being me sätts fokus på att förbättra barn och ungas självinsikt och självkänsla. Mångfaldsarbetet fortsätter med nya metoder och verktyg för att verksamheten ska bli ännu mer inkluderande och öka tillgängligheten i scoutkårerna. Under höstlovet arrangeras Upplev 2016 där unga scouter träffas i Schweiz för att lära känna varandra, ett nytt land och en ny kultur. Temat är barnkonventionen och mänskliga rättigheter. Till sommaren 2017 kommer Scouterna att bjuda in till Jamboree17, ett jättestort sommarläger där alla Sveriges scouter bjuder in de som ännu inte är scouter att prova på en riktigt häftig och utmanande upplevelse.

– Att inkludera är viktigt för oss. Vi vill att alla och då menar jag alla barn och unga ska få frågan om de vill vara med, oavsett om man bott hela sitt liv i Sverige eller om man nyss anlänt, om man varit scout förut eller om du känner massor av scouter spelar ingen roll. Scouternas lovar äventyr och kompisar till alla. Dessutom behöver vi fler ledare för att kunna växa säger Caroline Thunved.

Alla kårer hjälper till i rekryteringsarbetet och flertalet bjuder in nyfikna till prova-på-tillfällen runt skolstart. Som komplement till det arbetet genomförs en digital kampanj på Facebook och Instagram.

Så gör den som vill testa på att bli scout:

• 1.Besök Scouterna.se http://www.scouterna.se
  • 2.Sök efter din närmsta kår och anmäl ditt intresse
  • 3.Många kårer har prova-på-möten för att alla som vill ska kunna testa

För mer information, kontakta:
Caroline Thunved, kommunikationschef Scouterna, 0702-48 74 00 eller caroline.thunved@scouterna.se

Tillsammans kan vi göra mer! Scouterna ger över 65 700 barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer. Hur vill du vara med och bidra?