"Sälj Svenska Spel till RF och LSU"

"Sälj Svenska Spel till RF och LSU" "Låt Riksidrottsförbundet och Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer köpa Svenska Spel för en krona. Sannolikt skulle RF och LSU ta större socialt ansvar än staten".

Det är ett av förslagen i en nyskriven rapport om föreningslivets villkor, som släpps vid ett riksdagsseminarium idag klockan 13.00.* Sedan början av 1900-talet har spel- och lotteriverksamheten varit en av den ideella sektorns främsta finansieringskällor. 2003 bestod statens bidrag till ungdomsorganisationerna till 70 procent av bidrag från Svenska Spel. Man kan se en moralisk frågeställning i kopplingen mellan spel och ungdomsverksamhet. Det anser Richard Bengtsson, som på uppdrag av Svenska Scoutrådet och LSU, fritt skrivit rapporten "Pengar, papper, skatter - 18 skarpa förslag till förbättrade förutsättningar för ideella ungdomsorganisationer".

- Det är absurt att staten gör en koppling mellan spelautomater i rökiga pubar och ideell barn- och ungdomsverksamhet. Staten bör öka stödet till ungdomsorganisationerna utifrån målsättningen att verksamheten är bra för samhället, säger Bengtsson. Ett annat förslag i rapporten är att Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer och Riksidrottsförbundet ska ta över Svenska Spel helt och hållet. "Staten skulle få sina intäkter genom beskattning av verksamheten och ungdomsorganisationerna skulle få kontroll över vilka spelformer som används för att skapa intäkter till verksamheten. Det är troligt att ungdomsorganisationerna är bättre på att ta ett socialt ansvar för spelandet än vad staten är.

Jack Vegas och Miss Vegas hade aldrig startats av ungdomsorganisationer för att finansiera den ideella ungdomsverksamheten", skriver Richard Bengtsson i rapporten. Riksdagsseminarium *Rapporten offentliggörs vid ett riksdagsseminarium idag, men finns även bifogad detta pressmeddelande.

Följande gäller för seminariet: Tid: Onsdag 27 oktober 2004, klockan 13.00 - 16.00 Plats: Nubiska rummet, Riksdagshuset, Stockholm, (ingång Riksgatan 2) För vem: Riksdagens ledamöter, regeringskansliet, ledande företrädare från ungdomsorganisationer och myndigheter Arrangörer: Riksdagens scoutnätverk, i samarbete med Svenska Scoutrådet och Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer, LSU För mer information: Johan Strid, generalsekreterare Svenska Scoutrådet: 070-885 36 46 Anders Carlson, pressansvarig: 08-568 432 20, anders.carlson@ssf.scout.se

Scoutrörelsen är Sveriges största idéburna ungdomsrörelse med cirka 110 000 medlemmar. I världen finns 38 miljoner scouter, och totalt har en miljard människor varit med i scouterna någon gång sedan starten 1907. Scouting hjälper barn och ungdomar att växa, lära och ha roligt på sin fritid. Unga människor står i fokus, med stöd av vuxna ledare.

Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/27/20041026BIT21880/wkr0001.pdf Rapport 18 skarpa förslag http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/27/20041026BIT21880/wkr0003.pdf

Scouterna gör unga redo för livet! Att vara scout är att uppleva äventyr tillsammans med andra i Sverige och världen. Du lär genom att göra och du växer genom utmaningar. Du får utveckla och leda dig själv och andra. I Scouterna får alla vara med, vi har ingen avbytarbänk och vi är schyssta kompisar.