​Scouterna överlämnar mångfaldspaket till Aida Hadzialic – visar civilsamhällets kapacitet att skapa ett öppnare samhälle

Som Sveriges största barn- och ungdomsorganisation vill Scouterna ta ett ökat ansvar för mångfald. Med det normkritiska och antirasistiska projektet Värsta fördomen har Scouterna tagit fram verktyg för att öka öppenheten och mångfalden inom organisationen, men även i samhället i övrigt. Därför överlämnar man i dag kl 11.30 ett stort informationspaket till gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic.

– Idag möter vi allt hårdare retorik kring normer, olikheter och fördomar i samhället. Inom Värsta fördomen har Scouterna tagit fram verktyg och metoder för att utmana fördomar och uteslutande normer. Vi ger gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic ett paket med dessa verktyg för att visa hur värdefulla barn- och ungdomsorganisationer är i kampen för ett öppnare samhälle, säger Anton Landehag, projektkoordinator inom Scouterna.

Värsta fördomen är ett normkritiskt och antirasistiskt projekt som leds av Scouterna i samarbete med Stiftelsen Expo, Röda Korsets Ungdomsförbund och Ungdom Mot Rasism. Projektet finansieras av Svenska Postkodlotteriet.

Sedan 2012 har Scouterna arbetat för att riva murar, öka kunskapen om fördomar, normer, maktstrukturer och deras begränsande kraft för barn och unga – inom den egna organisation och i samhället, och har sedan starten nått cirka en miljon personer med budskapen.

– Värsta fördomen är en viktig del i Scouternas arbete för ökad mångfald. Vi vill vara en förening där alla känner sig välkomna och kan vara sig själva. Men vi arbetar för att det också ska vara möjligt i samhället, säger Caroline Thunved, kommunikationschef Scouterna.

Det paket som Aida Hadzialic får ta emot innehåller Värsta rapporten som beskriver Scouternas interna granskning, ställd emot en nationell Novusundersökning om attityder i mångfaldsfrågor, metodmaterialet för Värsta dialogen samt en film som beskriver projektet Värsta fördomens beståndsdelar, bland annat Värsta fördomens ABC – filmer som hjälper dig som vill kunna prata om rasism, fördomar, normer och sådant men är rädd för att trampa fel.