Scouterna presenterar ’’Värsta rapporten’’  – utforskar normer och fördomar för att bli ännu öppnare

Scouterna presenterar ’’Värsta rapporten’’ – utforskar normer och fördomar för att bli ännu öppnare

Scouterna, en av landets största barn- och ungdomsorganisationer med uppemot 70 000 medlemmar, ska vara öppen för alla. Men en intern studie om mångfald inom scoutrörelsen visar att det finns jobb kvar att göra. Rapporten presenteras vid ett riksdagsseminarium i dag och kompletteras med en Novus-undersökning om attityder till mångfald i samhället i stort.

Rapporten är framtagen inom ramen för det antirasistiska projektet ’’Värsta fördomen’’ som leds av Scouterna i samarbete med Stiftelsen Expo, Röda Korsets Ungdomsförbund och Ungdom Mot Rasism. Projektet finansieras av Svenska PostkodLotteriet.

– Värsta fördomens övergripande syfte är att göra Scouterna ännu öppnare. Då måste vi först veta på vilket sätt unga exkluderas från rörelsen i dag. Rapporten ska ses i ljuset av detta, säger Anton Landehag, projektkoordinator inom Scouterna som har skrivit rapporten.

Scouterna har funnits i Sverige sedan 1912. De välkomnar alla barn och unga mellan 8 och 25 år till verksamheten som består av utmaningar och äventyr, ofta utomhus, utan inbördes tävlan. Rapporten visar dock att medlemsbasen i dag i för stor utsträckning består av vita, fullt funktionella individer, tillhörande en odefinierad medelklass och som har vuxit upp i rörelsen.

– Värsta rapporten visar att vår organisation inte lyckas vara så inkluderande som vi önskar att den ska vara. Vår medlemsbas är homogen och vi behöver bli bättre på att nå ut till – och bjuda in – unga från samhällets alla delar. Men det räcker inte med det; vi behöver också utmana normer inom organisationen som verkar exkluderande, säger Anton Landehag.

Totalt har 116 personer intervjuats om vem som kan och vill vara scout, och vem som får makt inom scoutrörelsen. Som komplement har man låtit Novus genomföra en rikstäckande undersökning, som visar att dessa attityder också återfinns i samhället i stort. Respon­denterna inom Scouterna intar dock generellt en något mer accepterande attityd än de utanför rörelsen.

– Det är positivt i vårt mångfaldsarbete, och jag tror att det kan vara ett resultat av att vi hela tiden arbetar med värderingar som medmänsklighet och människors lika värde. Det är grunden i Scouterna. Vi vill verkligen vara en öppen rörelse där alla får vara med oavsett bakgrund och individuella förutsättningar, och Värsta Fördomen är en del i det arbetet, säger Anton Landehag.

För mer information, se www.scouterna.se eller kontakta:
Katarina Hedberg, tf generalsekreterare, 08-568 432 09 eller katarina.hedberg@scouterna.se
Caroline Thunved, kommunikationschef, 0702 48 74 00 eller caroline.thunved@scouterna.se
Anton Landehag, projektkoordinator, 0766 23 25 11 eller anton.landehag@scouterna.se