Scouternas ordförande Josefine Larsson är framtidens kvinnliga ledare

Scouternas ordförande Josefine Larsson är framtidens kvinnliga ledare

På Ledarnas lista över Framtidens kvinnliga ledare finns Scouternas ordförande Josefine Larsson, 28 år. Hon personifierar lusten att leda och visar att en chef inte behöver vara en medelålders man med slips. För åttonde året i rad rankas landets 75 främsta unga kvinnliga chefer som alla visar goda ledaregenskaper och modet att vara normbrytande.

Syftet med listan över Framtidens kvinnliga ledare är att vända upp och ned på föreställningen om vad som kännetecknar en ledare. Listan tydliggör också behovet av ett modernt ledarskap med unga kvinnor på ledande befattningar. På plats 30finns Scouternas ordförande Josefine Larsson, 28 år, som är övertygad om att Scouterna har varit avgörande för att hon ska finnas med på listan.

– Det är här i Scouterna jag har fått växa, utmanas och tillåtas att både misslyckas och lyckas, säger Josefine Larsson.

Kvinnorna på listan är 20-35 år och bedöms utifrån trekriterier: resultat och uppnådd position, personliga egenskaper och potential. Själva utmärkelsen och galan är tänkt att vara en mötesplats för unga kvinnliga chefer där de kan inspirera och stötta varandra. För att kvala in på listan krävs det att man visat prov på goda ledaregenskaper och personifierar lusten att leda. Ledarna vill därför lyfta fram goda exempel som inte bara är goda förebilder för andra kvinnor utan för alla i ledande positioner. Vikten av förebilder inom Scouterna har också varit viktig för Josefine Larsson.

– Jag har jag haft viktiga ledare runt omkring i rörelsen, både kvinnor och andra. Från Lina Andersson som varit min ledare sen jag var åtta och började och nu är min vän, till Helene Gestrin som uppmuntrat på senare tid. Och de är bara två av många, berättar Josefine Larsson.

Josefine har genom sin placering visat en stark personlig utvecklingstakt och att hon vågar vara normbrytande, nytänkande och har visioner. Och hon tror att hon snart får sällskap av fler scouter på listan över framtidens kvinnliga ledare.

– I Scouterna kommer vi se många av framtidens ledare växa upp och finna sin plats, oavsett kön, säger Josefine Larsson.

Eliza Kücükaslan, landschef i Ghana för Milvik (Bima), hamnade på första plats på Framtidens kvinnliga ledare 2014. Hela listan över 2014 års kvinnliga ledare finns på Ledarnas hemsida. För researcharbete och kvalitetssäkring av listan ansvarar talangnätverket Nova.

För mer information
Kontakta Caroline Thunved, Scouternas kommunikationschef eller Josefine Larsson, ordförande i Scouterna.