Scouters samhällsengagemang gör skillnad – lokalt och globalt

Scouters samhällsengagemang gör skillnad – lokalt och globalt

Inför FN:s internationella dag för volontärarbete den 5 december deltar Scouterna i ett samtal i riksdagen om hur dagens engagemang för ett bättre samhälle uppstår och ska förstås. På ett år läggs över 3,5 miljoner ideella timmar i scoutrörelsens verksamhet. Ett av många exempel på scouters samhällsengagemang är att de just nu hjälper till vid ett transitboende i Malmö där tusentals flyktingar befinner sig.

Det är tillsammans med Röda Korset som scouter hjälper människor på flykt genom att bland annat öppna upp scoutlokaler som sovplatser, hitta på aktiviteter för de yngsta barnen eller samla in kläder. Allt bygger på frivilliga insatser.

– Det är en självklarhet att man hittar en lucka i kalendern för att hjälpa till, säger scouten Hannah Stanton i Malmö.

Hannahs samhällsengagemang är både lokalt och globalt. Under hösten har hon varit i New York för att representera världens flickscouter i FN:s generalförsamling genom World Association of Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS). På mötet enades generalförsamlingen om de 17 nya globala utvecklingsmålen för hållbar utveckling och WAGGGS har varit mycket drivande i både förhandlingar och beslutsfattande.

– Det har varit en stor resa men nu börjar jobbet. Från skogarna, till Stockholm, till EU, till världen, från den enskilda människan till det gemensamma och globala samfundet, säger Hanna Stanton.

Scouter internationellt jobbar redan mycket med samhällsengagemang. Med miljontals människor på flykt blir det lokala och globala samhällsengagemanget aktuellt även för scouter i Sverige.

– Vi bidrar med allt vi kan. Scouterna är världens största fredsorganisation med 50 miljoner aktiva medlemmar. Genom ett gemensamt samhällsengagemang världen över och en vision om unga som förbättrar världen kommer vi att uppfylla de globala mål för hållbar utveckling som FN föreslår, säger Anna Lundberg, scout och ung talesperson för Scouterna.

Scouterna är idag Sveriges största barn och ungdomsorganisationen med fler än 63 000 medlemmar över hela landet. 15 000 ledare engagerar sig varje vecka i att skapa äventyr och gemenskap för barn och unga. På ett år läggs sammantaget 3,5 miljoner ideella timmar i scoutrörelsens verksamhet.

För mer information, kontakta: Caroline Thunved, kommunikationschef, 0702 48 74 00 eller caroline.thunved@scouterna.se
Anna Lundberg, ung talesperson, 0705 36 55 71

Tillsammans kan vi göra mer! Scouterna ger över 63 000 barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer. Hur vill du vara med och bidra?

Theo Hammar

Presskontakt Kommunikationschef 0707330510