Slopa förmånsbeskattningen av vårdpersonal under krisen!

Slopa förmånsbeskattningen av vårdpersonal under krisen!

Sverige befinner sig i en coronapandemi och i en sjukvårdskris som aldrig tidigare upplevts. Covid-19 har på kort tid spridit sig från Region Stockholm till flerparten av Sveriges regioner – och likaså till vår egen region. Bekämpandet av smittan sätter vår sjukvård, och framförallt vår hälso-och sjukvårdspersonal under stor press. Långa pass, hög andel övertid och en vardag långt bort från nära och kära, präglar personalens arbete.

Många goda initiativ har kommit in från allmänheten, med restauranger som skänker bort lunchlådor och privatpersoner som skjutsar sjukvårdspersonal till jobbet så att de kan undvika kollektivtrafiken. Även vår region har möjlighet att bidra genom gratis bilparkeringar, gratis lunchkuponger och möjlighet till betalda taxiresor till och från sjukhuset. Tyvärr omöjliggörs dessa insatser eftersom de innefattas av förmånsbeskattningen – vilket innebär en ökad skattekostnad för vårdpersonalen.

För att möjliggöra för vår region att hjälpa hälso-och sjukvårdspersonalen som dagligen sliter för att rädda våra medborgares liv behöver regeringen omgående slopa förmånsbeskattningen för hälso-och sjukvårdspersonal.

Sverigedemokraterna har med anledning av detta lämnat in ett initiativärende till regionstyrelsen om att hemställa åt finansdepartementet att undanta hälso-och sjukvårdspersonal från förmånsbeskattning under covid-19-pandemin.