SEAT framtidssäkrar elektrisk mobilitet

> Premiär för SEATs första elbil baserad på Volkswagengruppens MEB-plattform på
bilsalongen i Genève
> Konceptbilen kombinerar SEATs kärnvärden med banbrytande teknik

Martorell, 2019-02-28.Under bilsalongen i Genève premiärvisar SEAT sin första helelektriska modell baserad på Volkswagengruppens MEB-plattform. Med konceptbilen ger SEAT svar på de många frågor om hur framtida mobilitet kommer att se ut, med ett fordon som fortfarande uttrycker varumärkets kärnvärden - prestanda, design och teknik.

Konceptbilen kombinerar marknadstrender vad gäller elektrifiering och uppkoppling i ett fordon som är banbrytande på marknaden.

"Denna konceptbil är ett projekt färgat av passion för SEAT, den visar vad som kan uppnås genom synergin av design, teknik och där man kreativt flyttar gränserna framåt för att möta kraven på framtida rörlighet", säger Luca de Meo, VD för SEAT.

SEATs konceptbil gör sin världsdebut på Volkswagen Group Night, 4 mars 2019, innan den flyttas till SEAT-montern på bilsalongen i Genève.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT-gruppen har mer än 14.500 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Kommentarer (0)

Kommentera