Framtidssäkrad kamerabevakning för expansiva Netto

Kamerabevakning i butikerna har varit en självklarhet allt sedan livsmedelskedjan Netto etablerade sig i Sverige 2002. Redan då fick MKS, numera en del av säkerhetsföretaget Secits, förtroendet att utrusta Netto med ett system för kamerabevakning. Samarbetet har fördjupats och fortsätter – mer än 15 år och 1 700 installerade kameror senare.

Numera finns ett flertal kameror uppsatta inne i varje Netto-butik, som även har så kallat skalskydd med kameraövervakning av in- och utgångar och utrymmen för inkommande gods. Dessutom är kedjans centrallager i Linköping också kamerabevakat.

• Behovet av att trygga miljöerna i handeln har ökat de senare åren. Hos oss försöker vi täcka så stor yta som möjligt i butikerna med kamerabevakning. Det innebär att antalet kameror per butik nästan är dubbelt så stort som när vi startade för över 15 år sedan, säger Lisbeth Andersson, tekniskt inköpsansvarig på Netto.

Tryggare medarbetare

Övervakningsbilderna går genom det egna nätverket till företagets svenska huvudkontor i Falkenberg.

• Det ger en trygghet att kunna se bakåt och härleda ett problem när det uppstår. Vi märker också att medarbetarna uppskattar att vi har kamerabevakning på plats. Och Polisen vill ofta ta del av material för att kunna utreda olika brott. De brukar vara mycket nöjda med kvaliteten i materialet.

Från analogt till digitalt

Genom åren har Netto bytt ut stora delar av sin analoga kamerautrustning till IP-baserade kameror.

• Det ger oss bilder med en högre upplösning och gör att vi kan hänga med i utvecklingen framåt. De nya kamerorna är smartare och förberedda för tjänster som exempelvis kundräkning och analys av flöden i butiken.

Snabb service viktigt

Sedan samarbetet med Secits inleddes har det utökats och fördjupats. Numera har Netto ett serviceavtal för sina kameralösningar och ett där Secits löpande står för underhåll, support, service och utbyte av utrustning i drygt 150 butiker över hela landet.

• Samarbetet är bra och nära. Vi diskuterar både högt och lågt och Secits vet vad vi vill ha. Det känns tryggt att de alltid ställer upp snabbt när det behövs. Det har hänt att de fått hjälpa oss att omedelbart få ut bilder när vi stått med poliser på plats efter ett inbrott. Denna snabba hjälp är jätteviktig för oss, betonar Lisbeth Andersson.

Bygger vidare på plattformen

Netto-kedjan storsatsar nu på både nytt butikskoncept och expansion, inte minst i Stockholm och Mälardalen. Man beskriver sig som en av Sveriges mest expansiva livsmedelskedjor.

• Nu har vi har en bra kameraplattform till en rimlig kostnad, som vi bygger vidare på vartefter vi expanderar med nya butiker. Kamerorna från Hikvision, som levereras av Secits, är förberedda för framtiden och servicen från Secits är utmärkt, avslutar Lisbeth Andersson.
Utmaningen
Ökat trygghetsbehov i en av Sveriges mest expansiva butikskedjor med mer än 160 butiker över hela landet.

Lösningen
1 700 installerade kameror i över 150 butiker, varav de flesta bygger på modern IP-teknik. En totallösning med kameraövervakning från skalskydd till butik. Ett serviceavtal där Secits löpande står för underhåll, support, service och utbyte av utrustning.

Resultatet
Ett nära samarbete med Secits under mer än 15 år med en hög servicenivå över hela landet. En kameraplattform som rullas ut smidigt när nya butiker etableras.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Trebuchet MS'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000} span.s1 {font-kerning: none}

Om Netto

Den första Netto-butiken startade i Danmark 1981 och erbjöd kunderna ett begränsat sortiment av kvalitetsvaror till låga priser. I Sverige öppnades första butiken i Trelleborg 2002. Idag är Netto en av Sveriges mest expansiva butikskedjor med mer än 160 butiker över hela landet, ett brett sortiment och ett nytt butikskoncept med fokus på kundupplevelsen.

• Säkerhet

• Blekinge