Filippa Tarras-Wahlberg är grundare av Wildhood Foundation. Här på plats med elefanterna i Kungsträdgården där installationen "55 elefanter" går att besöka mellan 2-5 maj 2019. Foto: Securitas Sverige AB.

Securitas bevakar 55 elefanter i Kungsträdgården

Securitas axlar i helgen ett annorlunda uppdrag; att skydda träelefanter. Detta när Wildhood Foundations publika installation ”55 elefanter” intar Kungsträdgården för att skapa uppmärksamhet kring tjuvjakten i Afrika som dödar 55 elefanter varje dag.

I Afrikas vildmark pågår det en kamp för att försvara vilda djur mot tjuvjägare. Fler än 20 000
elefanter dödas årligen i den illegala jakten på elfenben och idag återstår bara omkring 400 000 vilda
elefanter i Afrika. Utvecklingen är minst sagt sorgfull. Fortsätter det så här så riskerar elefanten att utrotas i det vilda inom vår livstid vilket utgör ett hot mot balansen i vårt ekosystem. För att skapa uppmärksamhet kring frågan anordnar Wildhood en installation med 55 träelefanter byggda i naturlig storlek, placerade mitt i Stockholm.
– Vi är oerhört stolta över att på bästa möjliga läge, mitt i Stockholms hjärta, få möjlighet att öka
kännedomen om tjuvjakten och vad som krävs för att stoppa den, säger Filippa Tarras-Wahlberg, grundare av Wildhood Foundation.

Securitas bevakar elefanterna
Men även träelefanter behöver skyddas och därför ställer Securitas, Sveriges största säkerhetsföretag, upp med ideell bevakning av installationen. Något som Jens Granath, marknadskommunikationschef vid Securitas Sverige AB, ser som helt rätt fokus.
– För oss är det naturligt att stötta ett sånt här initiativ, tjuvjakten engagerar många men tyvärr hamnar dessa frågor i skymundan. När vi får möjlighet att skydda dem som arbetar med att skydda utrotningshotade djurarter känns det som ett hedersuppdrag. Det är svårt att inte inspireras av Filippas engagemang och jag hoppas att många tar tillfället i akt att lära sig mer om hur vi kan skydda elefanten och fascineras av den här häftiga installationen, säger han.

Securitas spelar en aktiv roll i säkerhet- och trygghetsfrågor världen över och Jens Granath hoppas att initiativet kan bidra till att frågan får den uppmärksamhet den förtjänar. Filippa Tarras-Wahlberg menar att alla initiativ, stora som små, är avgörande för att projektet ska kunna genomföras.
– Tack vare stöd från våra fantastiska samarbetspartners kan vi genomföra detta projekt och fortsätta att oavkortat skänka hela insamlingen till arbetet för att skydda och bevara elefanter i det vilda, avslutar hon.

Mer om installationen och Wildhood Foundation

Wildhoods ”55 elefanter” står i Kungsträdgårdens oktagon framför stora scenen, mellan den 2–5 maj.

Wildhood Foundation arbetar för att skydda elefanter och andra hotade djurarter mot tjuvjakt och
illegal handel. Insamlingen går oavkortat till utvalda lokala insatser; parkvakter, spårhundar och
spaningsflyg som på plats i några av de mest utsatta områdena skyddar de vilda djuren mot
tjuvjägare. Här kan du läsa mer: wildhood.org och följa insamlingen.

Vill du adoptera en träelefant? Prata med Wildhoods parkvakter på plats i Kungsträdgården eller kontakta filippa@wildhood.org för mer information om projektet.