I helgen kan du besöka STOCKHOLMIA 2019 för att beskåda såväl Drottning Elizabeth II:s samling, som världens dyraste frimärke. Foto: Securitas Sverige AB.

Securitas bevakar världsberömda frimärken

I onsdags slog portarna upp för STOCKHOLMIA 2019, frimärksutställningen som lockar såväl svenska som internationella filatelister och besökare. Under sex aktiva dagar intar utställare och gäster Stockholm Waterfront Congress Centre och Securitas har antagit hedersuppdraget att bevaka dyrgriparna och de spekulanter som vill köpa och handla frimärken på plats.

The Royal Philatelic Society London, är den äldsta existerande frimärksklubben i världen och har fler än 2400 medlemmar världen över. Inför årets 150 års jubileum har de satsat stort på den internationella utställningen STOCKHOLMIA 2019, som förlagts i den svenska huvudstaden. Jonas Hällström, är frimärksentusiast och Exhibition Manager för Stockholmia 2019 och hoppas på folkfest under helgen.

– Vi räknar med att fler än 10,000 samlare kommer att besöka utställningen. Vi hoppas också att frimärkssamlare i Sverige väljer att komma till utställningens alla dagar, så vi får den stora folkfest vi hoppas på och att vi får uppleva detta tillsammans med den allmänna publiken som också är inbjudna, säger han.

Securitas skyddar klenoderna
Säkerheten kring eventet är stort och fokus på säkerhetsarbetet har lagts på ett utökat brandskydd under dagarna men också dygnet runt bevakning och passagekontroller av besökarna. Securitas personal i form av ordningsvakter och väktare finns också på plats under dagarna för att hålla ordning och säkerställa upplevelsen för besökarna.

Utställningen pågår mellan den 29 maj och 2 juni, och besökare ges möjligheten att beskåda såväl den brittiska drottningen Elizabeth II samling, som världens dyraste frimärke, ”Det gyllene färgfeltrycket, 3 skilling banco gul” som ägs av den svenske entreprenören och frimärkssamlaren Gustaf Douglas.

Vem är den typiska besökaren under STOCKHOLMIA 2019?
– Stereotypen är en man i 50-års åldern, men verkligheten visar på något helt annat! Frimärkssamlare är extroverta och sociala i sin karaktär, välutbildade, tydliga, vetgiriga, kritiska och målinriktade. Det här kommer bli så roligt! avslutar Jonas Hällström.