Klä dig som Årets Kock.

Under finalen i Årets Kock 2018 var det inget lätt jobb för publiken att skilja de tävlande åt. Alla hade nämligen likadana rockar på sig. Mia Kinn, marknadschef på Segers, berättar mer om special-kockrocken de tog fram exklusivt för tävlingen Årets Kock och som nu har släpps på marknaden.

Hur såg arbetet ut med den nya kockrocken?
Den nya rocken är en fusion av många bra idéer, skulle jag säga! Föreningen Årets Kock med vinnarna från tidigare tävlingsår har varit med i arbetet och bidragit med sina synpunkter på hur en bra kockrock ska vara år 2019. Sen har vi på Segers sett till att göra miljösmarta val och att rocken blir en hållbar produkt för köken.

Hur ska en bra kockrock vara enligt vinnarna?
De gillar våra avslappnade och skjortliknande modeller som vi tagit fram den senaste tiden, men ville gärna plocka in mer elegans eftersom Årets Kock är en prestigefull tävling. Så vi gav rocken en dold knäppning och elegant krage som påminner lite mer om den traditionella kockrocken. Vissa sömmar har även passpoal som ger en vacker förstärkning. Den är också lite längre baktill, så att rocken slipper glida upp när man sträcker sig upp mot en hylla eller böjer sig ned för att plocka fram något. Alla vinnare i Årets Kock får dessutom numera en exklusiv guldknapp med tävlingens emblem på, som man byter ut mot den översta knappen på rocken. Det är en stor bedrift att ha vunnit den här tävlingen, och då ska det synas.

Hur kommer miljötänket in?
Det handlar om kvaliteten i rocken, eller tyget som man brukar säga. Det är till exempel väldigt vanligt att man använder bomull i kläder och kockrockar. Problemet är att bomullsodlingarna kräver mycket vatten och sliter på miljön. Sen har restaurangbranschen ofta ett alltför intensivt tvättschema för att bomullsplaggen ska hålla sig snygga över en längre period. Tvättarna sliter på plaggen helt enkelt och restaurangen tvingas köpa nya. Det är inte särskilt hållbart. Därför har vi valt en blandning av Tencel® och polyester till den nya rocken. Tencel® produceras av cellulosa från träd, i ett slutet system, där kemikalierna återvinns. Polyester-fibern gör tyget slitstarkt, klarar betydligt hårdare tag än bomull och tål fler varma tvättar. Det gör att kockrocken håller sig snygg och kan användas under längre tid. I framtiden hoppas vi också att forskarna hittar ett bra sätt att kunna återvinna polyester tyger, framför allt från blandmaterial, för att göra nya tyger av gamla kläder.

När lanseras den nya rocken?
Vi smyglanserade rocken under Årets Kock, där alla tävlande och tidigare vinnare hade rocken på dig. Men från januari i år har den gått att beställa från våra återförsäljare och det kommer finnas dam- och herrmodeller med både kort eller lång ärm. En riktig premiumrock som håller sig snygg över lång tid framöver!