Supraledning

Ett japanskt förslag till internationell standard för supraledande elektronik har lämnats till IEC.

Supraledande givare och detektorer används inom olika områden, t ex medicinsk diagnostik, övervakning, strålningsövervakning och spektroskopi. I ett japanskt förslag till IEC, den internationella organisationen för standardisering på det elektrotekniska området, förslås nu en grundläggande standard för supraledande givare och detektorer, eftersom – som det formuleras i förslaget – IEC-standardisering behövs för användarna då terminologin är i oordning och det inte finns några schemasymboler och inga provningsmetoder.

Förslaget till en standard som ska råda bot på detta har fått beteckningen 90/333/NP, Superconductivity – Part XX-1: Superconducting electronic devices – Generic specification for sensors and detectors, kan fram till den 11 april 2014 utan kostnad beställas här från SEK Svensk Elstandard, som är den svenska medlemmen i IEC. I två bilagor i förslaget beskrivs också kortfattat olika typer av detektorer.

Den svenska referensgruppen för IEC TC 90, SEK TK 90, Supraledning, är för tillfället vilande men intresserade företag och institutioner är välkomna att ta kontakt med SEK Svensk Elstandard, sek@elstandard.se eller 08-444 14 00.